22 Şubat 2011 Salı

BÖLÜM 1 PLAN YAPMAK

Birinci Etap – Hedef
İkinci Etap – Alıcıları Saymak- Perdanları Saymak
Üçüncü Etap - Alternatifler
Dördüncü Etap - Genel Strateji
Defans Prensipleri
Konuşmaları Hatırlamak
Özet
Alıştırmalar
Örnek Eller
                     



PLAN



Oyuncuların çoğu için briçin en heyecanlı tarafı kartları oynamaktır. Ortakla aranızda deklarasyon vasıtasıyla bilgi alışverişinde bulundunuz ve en iyi olduğuna inandığınız kontrata ulaştınız. Şimdi ortaklığın bir üyesi, deklaran, gerekli sayıda löveyi almaya çalışmalıdır. Deklaran olunca, kontratı yapmak için çoğunlukla şansınıza ihtiyacınız olur. Kart oyunu hakkında ne kadar çok şey öğrenirseniz şansınız size o kadar yardımcı olur.

Deklaran olarak, plan yapmadan oynamak cazip gelebilir. Hemen alınabilecek birkaç löve görürsünüz, herkesin gözünün sizin üzerinizde olduğunu hissedersiniz – bir şeyler yapmanızı bekliyorlardır. Plan yapmadan oynamaya başlarsanız, oyunun yarısında bir elde sağ löveler varken sizin o ele antreniz olmadığının farkına varırsınız. Yahut, oyun bittikten sonra kontratı nasıl yapacağınızı anlarsınız. Her elin başında plan yapmak için biraz zaman harcama alışkanlığını edinin; buna değer.

Planlama Etapları

İster birini aya göndermeyi hedefleyin ister briçte bir kontratı yapmaya çalışın; plan yaparken dört temel etap vardır.

1.      Hedefinizi belirleyin.
Ne yapmak istediğinize karar verin. Birini aya gönderirken hedefiniz, astronotu aya indirmek ve daha sonra onu sağ salim dünyaya döndürmektir. Briç elini oynarken hedefiniz kontratınızı gerçekleştirmektir.

2. Hedefe ne kadar yakın olduğunuzu karalaştırın.
Mevcut durumu değerlendirirken hedefe varmak için ne kadar gitmeniz gerektiğini görün. Dünyada iseniz, aya varmak için 240 000 mil uçmanız gerekir. Dokuz löve almanız gereken bir kontrat oynuyorsanız ve sizin sadece yedi sağlam löveniz varsa, kontratınızı yapmak için iki löve daha bulmanız gerekir.

3. Mevcut imkanları araştırın.
Hedefinizi gerçekleştirmek için ne yapmanız gerektiğini bilince, elinizdeki imkanları iyice bir inceleyin. İlave bir löve sağlamak için, empas yapabilirsiniz, promosyon veya uzunlukla löve sağlayabilirsiniz.

4. Genel stratejiyi kararlaştırın.
Muhtelif alternatifler arasından en iyisini seçin. Uygun sırada oynamayı planlayın, bir durum ortaya çıktığında ne yapacağınıza karar verin.

BİRİNCİ ETAP – HEDEF

Planın birinci etabı hedefi tespit etmektir. Briçte ilk elinizi oynarken de dünya şampiyonu olsanız da daima hedefinizi tespit etmelisiniz. Tecrübeli bir oyuncu bunu otomatik olarak yapar ama daima yapar. Hedefinizi tespit etmek kaç löve almanız gerektiğini hatırlatmaktan başka bir şey değildir.  Ancak, deklaran olarak koz kontratı mı yoksa sanzatu kontratı mı oynadığınıza bağlı olarak dikkat edeceğiniz hususlar farklıdır.

Sanzatu Kontratında Hedef

Sanzatu kontratında hedefinizi kaç löve almanız gerektiğine yoğunlaşarak tespit edersiniz. 1SA kontratında yedi löve almanız gerekir 6+1; 7SA kontratında ise 13 lövenin hepsini almanız gerekir, 6+7.

Koz Kontratında Hedef

Koz kontratındaki hedefinizi tespit ederken perdanlarınızı (kayıp lövelerinizi) düşünmelisiniz. 4♠ kontratında üç perdanınız olabilir. Rakipleriniz 13 lövenin 3’ünü alırlarsa size 10 löve kalır yine. 6♥ kontratında yalnız bir löve kaybedebilirsiniz. Bir löve kaybettikten sonra kalan 12 löveyi alarak kontratınızı yapabilirsiniz.

Alıcılar mı Perdanlar mı?

Yalnız alıcıları yahut perdanları saymak ve kontratın sanzatu mu yoksa koz mu olduğuna bakmamak daha basit görünebilir. Sanzatuda alıcıları daha kolay tahmin edebilirsiniz zira rakipler onlara çakamaz. Ancak kayıp lövelerinizi tespit etmek o kadar kolay olmaz, zira koz olmadığı için rakiplerin alıcılarını durdurma imkanınız yoktur, kaş löve alacakları onların renklerinin uzunluğuna bağlıdır.

Koz kontratında kozlar, perdanlarınızı tespit etmeyi kolaylaştırır. Koz rengi, sanzatuda alacakları lövelere çakmanıza imkan sağlar. Perdanlarınızdan yere çaktırarak veya ekstra alıcılara kaçarak kurtulabilirsiniz.

Alıcı veya perdanları saymak tamamen bakış açısına bağlıdır. Sanzatu kontratında eğer rakiplere el verecek iseniz kaybedebileceğiniz löveleri de hesaplamanız gerekebilir. Koz kontratında da löve kaynağına da bakmanız gerekebilir. Planınızı kullnmaya başlarken, sanzatu kontratında alıcılarınızı, koz kontratında da perdanlarınızı sayın.

İKİNCİ ETAP – ALICILARI SAYMAK

Plan’da ikinci adım alıcı ve perdanlarınızı saymaktır. Bunu yaparak ve neticeyi ilk etapta tespit etmiş olduğunuz hedefiniz ile karşılaştırarak, ne kadar daha fazla löve geliştirmek mecburiyetinde olduğunuzu görebilirsiniz.

Sanzatu kontratında sağlam löveleri (rakibe el vermeden alınabilecek) sayarak işe başlarsınız. Eğer hedefiniz dokuz löve ise ve yedi sağlam löve sayabiliyorsanız, fazladan iki löve sağlamanız gerekir.

Renk Kontratında Sağlam Löveleri Saymak

Alıcılarınızı nasıl sayarsınız? İki ele (deklaranın ve yerin eline) bakarak her renkteki sağlam löveleri sayarsınız. Sonra dört renkteki sağlam lövelerinizi toplarsınız. Şu örneklere bakalım:

Alıcıların hepsinin aynı elde olmasına gerek yoktur. Şu örneği ilk örnekle karşılaştırın.

YER:               AR54       Dört sağlam löveniz var. İki elde de aynı sayıda kart
DEKLARAN: DV32      olduğu için dört löve almak zor olmaz.

Alabileceğiniz en fazla löve uzun taraftaki kart sayısı kadardır.

YER:                AR          Her ne kadar, iki elde, dört tane büyük kart varsa da
DEKLARAN:  DV          uzun tarafta yalnız iki kart olduğu için iki löve alınır.

YER:               AR3        Şimdi uzun tarafta üç kart olduğu için üç löve alınır.
DEKLARAN:  DV         Yalnız bir büyük kart ziyan olmuş olur.

YER:               ARD32  Tepe kartlardan beş tanesi var; as, rua, dam, vale ve 10.
DEKLARAN:  V10       Uzun tarafta beş kart var, o bakımdan beş löve alınır.

Siz büyük kartlarınızı oynadığınızda rakiplerde o renkten kart kalmazsa, elinizdeki kartların hepsinin büyük olması şartı yoktur.

YER:                  ARDV   Dokuz kartınız olduğu için rakiplerde ancak dört kart
DEKLARAN:   65432      vardır. Siz alıcılarınızı çekince, dışarıdaki bütün kartlar  aynı    kişide olsa bile, bu renkte kartı kalmaz ve sizin
                                          2’liniz alıcı olur.
YER:                   AR32    Burada da, altı löve alırsınız.
DEKLARAN:     D87654

YER:                AR3      Bu renkte de muhtemelen dokuz löve alırsınız, ama bir
DEKLARAN:  D87654 rakipte V1092’nin hepsi olabilir. O bakımdan başlangıçta yalnız üç sağlam löve sayın ama fazla löveye ihtiyacınız olunca bakacağınız ilk renk burası olacaktır.

Bir Eldeki Alıcıları Saymak

Bir eldeki sağlam löveleri saymayı deneyelim. Kontrat 3SA’dur.
Hedefiniz dokuz löve almaktır. Kaç sağlam löveniz var?

YER                              Pikte sağlam löve yoktur ama as çıktıktan sonra fazla
♠987                              löve sağlama imkanı vardır. O bakımdan şimdi sağlam
♥ARD                           löve yok kabul edin. Körde üç sağlam löve var: ♥A,
♦DV642                        ♥R, ve ♥D; karoda beş sağlam löve var: ♦A, ♦R, ♦D,
♣98                               ♦V ve küçük bir karo (rakiplerde dört karo var siz alıcı
                                      kartlarınızı çekince son kalan kartınız alıcı olur;
DEKLARAN                treflide bir sağlam löve: ♣A. Toplam dokuz löve olur.
♠RDV10                       Kontratınızı yapmaya yetecek kadar sağlam löveniz
♥763                             var.
♦AR53
♣A7

İKİNCİ ETAP – PERDANLARI SAYMAK

Koz kontratında perdanları sayarak işe başlayın – rakiplere vermek mecburiyetinde kalacağınız löveler. Eğer hedefiniz 4♠ yapmak ise ve dört perdanınız varsa, kontratınızı yapmak için bunlardan birinden kurtulmanın yolunu araştırmalısınız.

Bir Renkteki Perdanları Saymak

Perdanları nasıl sayarsınız? Perdanları saymak, alıcıları saymaktan daha zordur. Sıra ile her renge bakın. Renkte, elinizdeki (deklaran) kartlara bakın ama yere de göz atıp yardımcı olabilecek onör kartı olup olmadığını görmeye çalışın. Daha sonra her renkteki perdanları toplayın.

Şu örneklere bakın, deklaranın kartlarına dikkat edin:

YER:                    D4              Deklaranın elinde bir perdan var: 3’lü. Yerde
DEKLARAN.      AR3           yardımcı olabilecek kart var mı? Evet, dam
                                               3’lünün çaresine bakar, o bakımdan perdan yok.
YER:                    754             Deklaranın elinde alıcı yok, yerin de yardımı
DEKLARAN       V63            yok. Bu renkte üç perdan var. Rakipler bu renkte
üç löve alabilirler zira rengi bir daha oynarlarsa siz koz ile çakarsınız.

Yan renkteki (koz dışındaki renk) perdanlar en fazla deklaranın o renkte olan kartları kadardır. Zira rakipler o renge devam ederlerse deklaran çakacaktır. Gerçi sonunda deklaranın kozları bitebilir ama bu, oyunu planlarken dikkate alınmaz. Bölüm 7’de bu problem ayrıca anlatılacaktır.

Deklaranda yerdekinden fazla kart varsa durum farklıdır. Şu örnekleri mukayese edin.

YER:                   8754           Deklaranın elinde iki kart vardır – yerden yardım
DEKLARAN:      32               olmayınca. Deklaran renkte iki perdan sayar.

YER:                   32               Dört perdan vardır. Yerde yalnız iki kart
DEKLARAN:      8754           olmasına rağmen, deklaranın eli hesaplanır.

Sekanslar

İki eldeki kartlar bir veya daha fazla onör kartı dışında sekans oluşturuyorsa, perdanları eksik olan büyük kartlar kadar hesap edin.

YER:                    RDV           As yok, bir perdan sayın.
DEKLARAN:      942

YER:                    D104          Rengin ası ve ruası yok, iki perdan sayın.
DEKLARAN:      V63

YER:                    V843          As, rua ve dam yok. Üç perdan hesaplayın.
DEKLARAN:      10972

Sağlam löveleri ve perdanları sayarken sekans olduğunda ortaya çıkan farka dikkat edin. Bir renkte rua, dam ve valeniz varsa bir perdan sayarsınız ama sağlam löve hesaplarken hiç yokmuş gibi başlarsınız. Sağlam löve (alıcı) dışarı el vermeden alacağınız lövelerdir. İki durumda da renkteki kartların aynı olduğunu unutmayın. Bakış açısındaki değişiklik problem çözmeyi kolaylaştırır. Rua, dam ve vale olan bir sekansı bir perdan olarak saymak kolaydır ama as çıkıncaya kadar onların hepsi perdan olarak addedilir.

Desteksiz Onör Kartları

Elinizde yalnız bir büyük kart varsa ve rakiplerde bir veya daha fazla büyük kart varsa bunu perdan olarak hesaba katın. Büyük kartınız bir löve kazanabilir ama başlangıçta plan yaparken bunu perdan kabul edin. Mesela:

YER:                    R3              Deklaranın elinde iki perdan var. Yerde rua var
DEKLARAN:      86               bu, asın kimde olduğuna bağlı olarak belki bir
                                               löve alabilir. Başlangıçta iki perdan sayın.

YER:                    873             Bunu da üç perdan olarak kabullenin. Gerçi
DEKLARAN:      D62            dam bir löve alabilir, ancak bu rua ve asın nerede
                                               olduğuna bağlıdır. Tedbirli olmakta fayda var.

Kırık Sekanslar

Bazen onör kartları kırık sekans halinde olabilirler – bir veya daha çok büyük kart dışarıda olabilir. Perdanları (kayıp löveleri) hesap ederken bu renklere dikkat edin. Şu örneklere bakın:

YER:                    972             Yalnız bir perdanınız var: rua. Bu perdanı daha
DEKLARAN:      ADV           sonra göreceğiniz gibi yok edebilirsiniz. Ama
                                                başlangıçta bir perdan kabul edin.

YER:                    RV10         Tepedeki beş büyük karttan ikisi, as ve dam
DEKLARAN:      875             dışarıda. İki perdan sayın.

YER:                    RV4           Beş tepe karttan üçü dışarıda – as, dam ve 10.
DEKLARAN:      632            Üç löveyi de kaybetmek mümkündür. Üç sayın.

YER:                    AD10         As bir löve alır ama rua ve vale dışarıda. İki
DEKLARAN:      742             perdan hesaplayın.

Diğer Kombinasyonlar

Bazen hem büyük kartları hem de rengin uzunluğunu hesaba katmanız gerekir. Şu örneğe bir bakın:

YER:                    RD76       As, vale ve 10, 9, 8 dışarıda. Kaç perdanınız DEKLARAN:         5432         olacağı asın kimde oluşuna ve dışarıdaki   kartların nasıl
                                                 dağıldığına bağlıdır. 3-2 dağılmışlarsa, en fazla iki löve
                                                  kaybedersiniz, hatta bir löve ile de kurtulabilirsiniz.
4-1 dağılmışlarsa, iki veya üç löve kaybedersiniz. Muhafazakar bir tutum ile iki perdan kabullenmek gerekir, ileriki etaplarda bunlardan birinden kurtulmanın yollarını ararsınız.

İlk zamanlarda, briçe yeni başlarken, bu tip kombinasyonları tahmin etmekte zorluk çekebilirsiniz. Tecrübe kazandıkça, bu tip kombinasyonlar için kullanacağınız teknikleri öğrendikçe, perdanları hesaplamanız daha kolay olacaktır.

Bir Eldeki Perdanları Saymak

Bir eldeki bütün perdanları sayalım. Kontrat 4♠ o bakımdan üç löve kaybedebilirsiniz. Kaç perdanınız var?

YER                              Pikte bir perdanınız var, ♠A. Körde elinizde iki küçük
♠R43                             var, yerde ♥A var ve bunlardan birini kurtarır. Yerde
♥AD2                            ♥D da var ama ♥R’ya el kaybetmeyi önleyemeyebilir.
♦6432                                     Bir perdan kabul edin. Karoda hiç perdan yoktur;
♣V107                          deklaranın elinde iki kart ♦A ve ♦R vardır. Bunlar
                                      alındıktan sonra defans karo oynarsa deklaran onlara

DEKLARAN                çakar. Treflide, ♣A ve ♣R dışarıda olduğu için iki
♠DV10876                    perdan vardır. Toplam dörttür, istediğinizden bir
♥63                               fazla.
♦AR
♣D43

Hızlı ve Yavaş Perdanlar

Siz planınızı geliştirirken iki tip perdan arasındaki fark önemli olur: hızlı ve yavaş perdanlar. Hızlı perdan, rakipler el tutunca hemen alabilecekleri lövelerdir. Yavaş perdan, sizin sağlam löveniz (durdurucunuz) olduğu için hemen alamayacakları ama sonunda alabilecekleri lövelerdir.

Yukarıdaki elde, pik ve trefli perdanları hızlı perdandır. Rakipler atak ederken ♠A, ♣A ve ♣R’yı hemen alabilirler. Kör perdanını yavaştır. ♥A sizde olduğu için, rakipler ♥R’yı hemen alamazlar.

Çok fazla hızlı perdanınız varsa, eli kaybetmek istemezsiniz zira rakipler sizi batıracak löveleri hemen alabilirler. Perdanlarınız yavaş cinsinden ise el kaybetmekten korkmazsınız zira rakipler sizi batıracak kadar löve almadan önce el tutarsınız. İleriki Bölümlerde göreceğiniz üzere, hızlı ve yavaş perdanlarınız arasındaki fark, eli nasıl onayacağınızı planlamanıza tesir eder. Bazı örnekler de aşağıdadır:

YER:                    RDV           Bu renkte bir perdan var ama bu hızlı perdandır.
DEKLARAN:      432             Rakipler el tutar tutmaz ası alabilirler.

YER:                   A32            Bu renkteki iki perdan da yavaştır, zira rakipler
DEKLARAN:      874             bu rengi oynarsa ilk löveyi as ile kazanabilirsi-
                                               niz. Bölüm 4. te rakipler bu löveleri almadan
                                               bunlardan kurtulmanın yollarını göreceğiz.

ÜÇÜNCÜ ETAP – ALTERNATİFLER

İlk iki etabı tamamladıktan sonra, hedefinizin ne olduğunu ve bundan ne kadar uzak olduğunuzu bilirsiniz. Bazen ihtiyacınız olan kadar löveniz olabilir, yahut verebileceğinizden fazla perdanınız olmayabilir. O durumda üçüncü etabı atlayıp doğrudan “genel stratejiyi kararlaştırın” etabına gidersiniz. Ama çoğunlukla, kontratınızı yapabilmek için ilave löveler sağlamak veya perdanlarınızdan kurtulmak durumunda kalırsınız. Planın üçüncü etabı size “mevcut imkanları araştırma” görevi verir.

Sanzatu Kontratında Alternatifler

Sanzatu kontratı oynarken ekstra löveleri sağlamak için kullanabileceğiniz muhtelif teknikler vardır:


  • ·        Büyük kartları promosyonla sağlamak
  • ·        Uzun renkleri sağlamak
  • ·        Empas (büyük karta doğru oynamak)

Alternatifleri değerlendirirken, her renkte iki eldeki kartları inceleyip hangi tekniğin ekstra löveleri sağlamaya yarayabileceğine bakın. İlerideki bölümlerde, bu tekniklerin ilave löveleri nasıl sağlayabileceğini öğreneceksiniz.

Koz Kontratında Alternatifler

Sanzatuda kullanılan teknikler, koz kontratında da fazla perdanlardan kurtulmak için kullanılabilir. Koz renginin gücü dolayısı ile perdanları elimine etmek için iki ilave metot daha kullanılmaktadır.

·        Perdanları yere çaktırmak.
·        Perdanları defos etmek (yerin kartlarına kaçmak)

DÖRDÜNCÜ ETAP – GENEL STRATEJİ

Planın son etabı “Genel Stratejiyi Kararlaştırmak” tır. Fazla löveleri sağlamak veya perdanlardan kurtulmak için birden fazla alternatifiniz olabilir. En iyi alternatifi seçin veya imkan olduğu takdirde muhtelif yolları birlikte deneyin. Löveleriniz hazır bile olsa dikkat edilmesi gereken tuzaklar çıkabilir. İleriki bölümlerde iki el arasındaki antrelere dikkat etmeyi ve rakiplerin neler yaptıklarını takip etmeyi öğreneceksiniz.

Bütün löveleriniz hazır bile olsa, dikkat etmeniz gereken bazı hususlar vardır.
Tahriklere Kapılmamak

Bazen, kendinizi ihtiyacınız olandan fazla löve yapmaya çalışırken bulabilirsiniz. Şu örneğe bir bakın. Kontrat 3SA ve atak ♣5.

YER                              İlk löveyi yerin ♣D’ı ile kazanmayı düşünebilirsiniz.
♠RD4                                      Fazladan bir löve almak için iyi bir fırsat gibi görünür.
♥752                             Bunun iyi mi kötü mü olacağını nereden bileceksiniz.
♦RV10
♣AD76                          Bir renkte nasıl oynayacağınıza karar vermeden önce plan yapın. İlk etap size hedefinizi belirlemenizi
DEKLARAN                söylüyor. Kontratınızı yapmak için dokuz löve almanız
♠A32                             gerekiyor. İkinci etap Alıcılarınızı ve perdanlarınızı
♥R86                             saymanızı söylüyor. Sağlam lövelerinizi sayın: üç pik,
♦AD753                        beş karo ve bir trefli- toplam dokuz löve. Üçüncü etap
♣32                               mevcut imkanları araştırmak, burada gereksiz zira hedefinizi gerçekleştirmek için lüzumlu löveler zaten var. Dördüncü etap “genel strateji”ye geçin ve dokuz sağlam lövenizi almaya bakın.

Planınız, ilk lövede yerden ♣D oynamadan kontratınızı yapabileceğinizi gösteriyor. Planı unutup, ilk lövede şeytana uyup yerden ♣D’ını oynarsanız ne olabilir? Eğer ♣D sağınızdaki rakibin ♣R’sı ile alınırsa, o kör oynayabilir. Sizin ♥R’nız makasa alınabilir. Dört veya daha fazla kör lövesi kaybedebilirsiniz ve trefli lövesi ile birlikte kabak kontratınız batar.

Daima plan yapın. Gerekli bütün löveler var ise bir arıza olmadan onları alın.

Bir Rengi Antresiz Bırakmayın

Bazen lövelerinizi hangi sıra ile aldığınıza dikkat etmeniz gerekir. Şu dağılıma bir bakın:

YER:                    ADV2        Alıcıları sayınca, sizin deklaran olarak dört
DEKLARAN:      R3              sağlam löveniz var: as, rua, dam ve vale. Renk
                                               dengesiz dağılınca, alıcılarınızı hangi sıra ile çekeceğinizi planlamanız gerekir. Farz edelim yerin asını çekerek başladınız, elden de üçlüyü verdiniz. Sonra yerin ikilisini oynayıp elden rua ile alırsınız. İki löve aldınız ama problemle karşı karşıya kalırsınız. Dam ve vale yerde kaldı, Elden oynayacaksınız ama renkte kartınız kalmadı. Bazen başka bir renkten yere geçebilirsiniz ama her zaman bu kadar şanslı olmayabilirsiniz. İşin sırrı kısa taraftaki büyük kartı çekerek başlamaktır. İlk löveyi elinizdeki rua ile kazanın, sonra üçlüyü yerin asına oynayın. Şimdi doğru eldesiniz ve dam ile valeyi de çekebilirsiniz.

Örnekler:

YER:                    V102          Beş alıcıyı çekmek için ilk iki löveyi yerin vale
DEKLARAN:      ARD43       ve onlusu ile alın. Sonra yerin 2’lisini oynayıp
                                               As ile ele geçin, rua ve damı çekin.
YER:                   AR3           İlk löveyi kısa tarafın onörü, dam ile alın. Sonra
DEKLARAN:      D2              2’liyi oynayıp yerin as ve ruasına gidin.

Rakiplerin Sizin Alıcılarınıza Çakmasını Önleyin

Koz kontratında deklaran olarak oynuyorsanız, rakiplerden biri sizin alıcılarınıza koz oynarsa fazladan bir löve kaybedersiniz. Yan renginizdeki alıcıları oynamadan önce kozları çekerseniz bunu önlersiniz. Rakiplerde koz kalmayıncaya kadar koz oynayın.

Kozları ne zaman çekmek konusu ileride ayrıca incelenecektir. Şimdilik, verebileceğinizden fazla perdanınız yoksa, rakiplerin kozlarını çekerek işe başlayın.

DEFANS PRENSİPLERİ

Bu kitap deklaran olarak kart oyunu hakkındadır ama, daha sık defansta kalırsınız. Defansın en önemli hamlesi, yeri görmeden oynamak mecburiyetinde olduğunuz atak kartıdır. Sanzatu kontratına karşı atağınızı seçerken uygulayacağınız bazı prensipler aşağıda verilmiştir.

Sanzatu Kontratında Atak Edilecek Rengi Seçmek

Sanzatu kontratında koz olmadığı için, defans oyuncusu olarak, sağlanmış alıcılarınız olunca el tutarsanız onların hepsini çekersiniz. Deklaran sizi durdurmak için bir şey yapamaz.  Defans oyuncusunun hedefi, kontratı batıracak kadar löve sağlamak, el tutup bunları çekmektir. Her ne kadar onör kartlar löve kaynağı olurlarsa da uzun renklerdeki küçük kartlar da löve alırlar. Normal olarak elinizde kontratı hemen batırmaya yetecek kadar onör kart olmaz, o bakımdan küçük kartlarınızı sağlamaya çalışmalısınız ve onörleri de el tutmak için kullanmalısınız.

Atak avantajınız olduğu için, defansı ortağınızla birlikte en uzun olan renginizi oynayarak başlatmak istersiniz- renk ne kadar uzun ise küçük kartların sağlanma ihtimali o kadar fazladır. Maalesef, atak kartınızı seçerken, ortağınızın elini göremezsiniz, o bakımdan en uzun renginizin hangisi olduğunu tahmin etmeye çalışmalısınız.

Ortağınız bir renk deklare etmişse, el hakkında biraz bilginiz olur. Yapacak çok daha iyi bir şeyiniz yoksa ortağınızın rengini atak edin. Rakiplerin deklare ettiği rengi atak etmemeye gayret edin. Başka bir ipucu olmayınca da elinizdeki en uzun rengi seçin. Birden fazla renginiz varsa en kuvvetli olanı seçin.

Farz edelim şu el ile 3SA’ya atak edeceksiniz:

♠V10987             Size kalırsa, en uzun renginizi seçer ve pik atak edersiniz.
♥AR                     Ümidiniz, sizde el tutacak onörler varken piklerin bir kısmını
♦V109                 alıcı olarak sağlamaktır. Ortağınız karo deklare etmişse, karo
♣842                    atak edersiniz. Daima hedefinizi aklınızda tutun. Kontrat 6SA ise, onu batırmak için yalnız iki löveye ihtiyacınız vardır. ♥A ve ♥R’yı çekerek başlarsınız.

Sanzatu Kontratına Atak Edilecek Kartı Seçmek

Renge karar verince hangi kartı atak edeceğinizi kararlaştırın.
Büyük kartlardan (A, R,D, V veya 10) bitişik üç veya daha uzun sekans varsa
( mesela: RDV74 veya DV107 gibi) tepe kartını atak edin.
Tepe kartını atak edince ortağınıza bir alttaki kartın sizde olduğunu ama
bir üstteki kartın olmadığını söylemiş olursunuz.

Genellikle olduğu gibi sekans kartlarınız yoksa küçük bir kart atak edin. Henüz sebebini izah etmeyeceğiz ama, genel kural dört kartlı veya daha uzun renginiz varsa (RV75 veya D10863) dördüncü büyük kartı atak etmektir. Sanzatu kontratına en uzun renginizi atak ettiğiniz için (seçim durumu varsa kuvvetli olanı) briç oyuncularının atasözü gibi “en uzun ve en kuvvetli renkten dördüncü kartı atak et” dediklerini duyarsınız. Daha iyi bir ipucu yoksa bu iyi bir prensiptir.

3SA’ya atak seçme konusunda bazı örnekler aşağıdadır.

♠A3                     En uzun renginizi seçin: körler. Bitişik üç kart olunca tepe
♥DV1063            kartı oynayın.
♦953
♣V63

♠RV63                 Aynı uzunlukta iki renk olunca daha kuvvetli olanı seçin: pik.
♥73                      Onör sekansı olmayınca küçük oynayın ♠3.
♦V942
♣D65

♠2                        En uzun rengi seçin: karolar. Kural olarak dördüncü büyük
♥D4                     kartı ♦7 oynayacaksınız. Bu aşamada ♦4 veya ♦2 atak etseniz
♦R108742            de fark etmez.
♣AV63

KONUŞMALARI HATIRLAMAK

Hatırlatma babında, bu serinin ilk kitabı Deklarasyon cildinde anlatılan bazı deklarasyon konularını aşağıda gözden geçirelim.

                                       EL DEĞERLENDİRME
Onör Puanları                                                     Dağılım puanları
As                 4 puan                                      Beş kartlı renk           1 puan
Rua              3 puan                                       Altı kartlı renk           2 puan
Dam             2 puan                                      Yedi kartlı renk          3 puan
Vale             1 puan                                       Sekiz kartlı renk        4 puan

1SA veya bir Renk ile Oyun Açmak

Toplam 13’ten az puanın olunca pas geç.
16-18 puan ve dengeli el ile 1SA deklare et.
13-21 puan ile:
         Beş kart veya daha uzun rengin varsa:
·        En uzun rengini deklare et.
·        Beş kartlı veya altı kartlı iki rengin varsa büyüğünü deklare et.
         Beş kartlı rengin yoksa:
·        Uzun minörünü deklare et.
·        Minörlerin ikisi de dört kartlı ise karoyu, üç kartlı ise trefliyi deklare et.

1SA Açışa Cevaplar
0-7   
·        Beş kartlı veya daha uzun renkle 2♦, 2♥, 2♠ deklare et.                   
         (2♣* Staymana ayrılmıştır.)
·        Aksi takdirde pas geç.

8-9
·        2SA deklare et. (8 kart fit bulmak için Stayman* kullanılabilir.)

10-14
·        Altı kartlı veya daha uzun renk ile 4♥/4♠ deklare et.
·        Beş kartlı renk ile 3♥/3♠ deklare et.
·        Aksi takdirde 3SA de. (8 kart fit için Stayman* kullanılabilir.)

*Stayman Konvansiyonu Bölüm 5’te anlatılacaktır.

Bir Renk Açışına Cevaplar
0-5     Pas geç.

6-10 
               Majör renge cevaplar
·        Üç kart destek ile iki seviyesine yükselt
·        Bir seviyesinde yeni renk söyle
·        1SA deklare et.

    Minör renge cevaplar

               ·        Bir seviyesinde yeni renk deklare et
·        Beş kart destek ile iki seviyesine yükselt
·        1SA deklare et.

11-12 Majör renge cevaplar 
·        Üç kart destek ile üçe yükselt
·        Yeni bir renk deklare et

Minör renge cevaplar
·        Yeni bir renk deklare et
·        Beş kart veya daha uzun destek ile üçe yükselt

13artı Majör renge cevaplar

·        Dengeli el ile 2SA’ya sıçra
·        Yeni bir renk deklare et

Minör renge cevaplar
·        Yeni bir renk deklare et
·        Dengeli el ile 2SA’ya sıçra

ÖZET

Deklaran olunca, yerden ilk kartı vermeden plan yap.


·        Hedefini belirle
·        Alıcı ve perdanları say
·        Alternatifleri değerlendir
·        Genel stratejiyi belirle


Hedefinizi belirlerken, kontratınızı yapmak için almanız gereken löveleri veya verebileceğiniz maksimum perdanları tespit edin. Sanzatu kontratında alıcılarınızı sayın. Koz kontratında perdanlarınızı sayın. İlave löve sağlamanız veya perdanlardan kurtulmanız gerekiyorsa, mevcut alternatifleri belirlemek için her rengi inceleyin. Genel stratejiyi belirlerken, kontratınızı yapmak için yeterli löveniz varsa bunları hemen alın. Onör kartları önce kısa taraftan çekmeye başlayın; koz kontratında oynuyorsanız kozları çekin.

Sanzatuya defans yapıyorsanız, atağı seçerken “en uzun ve en kuvvetli renkten dördüncü büyük kartı” oynayın.

Alıştırma Bir – Hedef

3SA kontratında hedef, dokuz löve almaktır. 2♣ kontratında hedef, beşten fazla löve kaybetmemektir. Şu kontratlara bakın hedefin ne olacağını tespit edin, sanzatuda alıcıları, renk kontratında perdanları sayın.

1) 3♣                   2) 6SA                 3)4♠            4)1SA                  5) 2♦

----                       ------                     -----             -----                      -----

Alıştırma İki – Alıcıları Saymak

    Her renkteki sağlam löveleri sayın – el vermeden alınabilecek löveler.

YER                    1) ARD      2) AV                  3) DV75     4) A832      5) RD
DEKLARAN           42                RD             AR432      R95            42

                            -------          ------            -------          -------          ------

Alıştırma Üç – Perdanları Saymak

   Her renkte perdanları ( rakiplere kaybedilecek löveler) sayın. Perdanlar hızlı             mı yavaş mı? 

YER                    1)RDV4     2)V1098     3)9862        4)A5           5)R64
DEKLARAN          98               5432           A5              9862           85

Perdanlar             ……           …….                    ……           …….          …….

Hızlı/yavaş           ……           …….          …….          …….          ……..

YER                    6) D42        7) R76        8) 7432       9) RD5       10) AV10
DEKLARAN           983                      V1093        ARV           742                        842

Perdanlar             …….          ………       ……..                   ……..                   ………

Hızlı/yavaş           ……..         ………       …….          ……..                   ……….

Alıştırma Bir Cevap – Hedef
1)    Dörtten fazla löve kaybetmemek.
2)    12 Löve almak.
3)    Üçten fazla löve kaybetmemek.
4)    Yedi löve almak.
5)    Beşten fazla löve kaybetmemek.

Alıştırma İki Cevap – Alıcıları Saymak
1)    Üç löve.
2)    İki löve: iki elde de yalnız iki kart var.
3)    Beş löve. Rakiplerde yalnız dört kart var ve bunların hepsi aynı oyuncuda olsa bile 2 alıcı olur.
4)    İki sağlam löve.
5)    Hiç yok. Asa bir el vererek promosyon ile bir löve sağlanır.

Alıştırma üç Cevap – Perdanları Saymak
1)    Bir perdan; hızlı.
2)    Üç perdan; hızlı.
3)    Bir perdan; yavaş.
4)    Üç perdan; yavaş.
5)    İki perdan; hızlı.
6)    Üç perdan; hızlı.
7)    İki perdan; biri hızlı biri yavaş.
8)    Bir perdan; yavaş.
9)    İki perdan; bir hızlı bir yavaş.
10) İki perdan; yavaş.

Alıştırma Dört – Kısa Taraftan Onör Oynamak

Aşağıdaki ellerde ilk löveye deklaran hangi kartı oynamalıdır?

YER                    1)ADV103 2)A4           3)AV4        4) D5          5) RD6
DEKLARAN          R2              RD5           RD73         ARV7         AV9

                            ………       ……..                   ……….      ……..                   ………

Alıştırma Beş – Sanzatuya Atak Etmek

3 SA kontratına aşağıdaki ellerden hangi kartı atak edersiniz?
         1) ♠V63               2) ♠94                  3) ♠108652
             ♥D7                     ♥V1086               ♥AV7
             ♦RDV85              ♦DV108               ♦R5
             ♣1084                  ♣A73                   ♣D52

            ……….             ………..               ………….

Alıştırma Altı – Açış Deklareleri

Aşağıdaki eller ile ne açarsınız?
         1) ♠R97               2) ♠AD                3) ♠ARV5
             ♥V4                     ♥R105                 ♥3
             ♦DV984               ♦RV4                   ♦D1073
             ♣R73                   ♣DV1084            ♣D94

                   …………             ……….                ……….

         4) ♠D10874                   5) ♠AV53            6) ♠R842
             ♥AR                     ♥DV6                  ♥7
             ♦AR1073                      ♦A4                     ♦ADV5
            ♣6                         ♣D962                 ♣ARD4

         ………                 ………                 ……..

Alıştırma Dört Cevap– Kısa Taraftan Onör Oynamak

1) Rua                           2) As          3) As veya vale
4) Dam                          5) Fark etmez

Alıştırma Beş Cevap – Sanzatuya Atak Etmek

         1) ♦R          2) ♦D          3) ♠5

Alıştırma Altı Cevap – Açış Deklareleri

         1) Pas.        2) 1SA        3) 1♦
         4) 1♠           5) 1♣          6) 1♦

Alıştırma Yedi – 1SA’ya cevaplar

Ortağınız 1SA açtı. Şu eller ile ne cevap verirsiniz?

         1) ♠V84               2) ♠1086432        3) ♠R9
             ♥D62                   ♥V5                     ♥DV8
             ♦10853                ♦96                                ♦V1083
             ♣V93                   ♣V109                 ♣D863

         ……….                …………             ………..

         4) ♠A5                 5) ♠RV983           6) ♠72
             ♥V108643           ♥A42                   ♥R5
             ♦RD6                   ♦72                                ♦D109752
             ♣52                      ♣D103                 ♣A42

         ……….                …………..           ……….

Alıştırma Sekiz – Bir Renk Açışına Cevaplar

Ortak 1♥ ile oyun açtı. Şu eller ile ne cevap verirsiniz?

         1) ♠V73               2) ♠82                  3) ♠D964
             ♥94                      ♥DV5                  ♥A2
             ♦D43                   ♦V942                 ♦743
             ♣108762                       ♣R83                   ♣D952

         …………             ………..               …………

         4) ♠DV10            5) ♠84                  6) ♠AR4
             ♥62                      ♥D6                     ♥RV65
             ♦R9763                ♦A832                 ♦10963
             ♣V105                 ♣RD1062                      ♣87

Alıştırma Yedi Cevaplar – 1SA’ya cevaplar

         1) Pas.        2) 2♠           3) 2SA
         4) 4♥          5) 3♠           6) 3SA

Alıştırma Sekiz Cevaplar  Bir Renk Açışına Cevaplar


         1) Pas.        2) 2♥          3) 1♠
         4) 1SA        5) 2♣          6) 3♥


Alıştırma Dokuz: Alıcıları Saymak – El No. 1

Kartları alın. Herkes kartlarını önünde masaya yer gibi açsın.


Konuşmalar
Kuzey ve Doğuda konuşacak puan yok. Dengeli eli ve 17 puanı ile Güney ne ile açmalıdır?
Batı pas geçer. Kuzey kaptan olarak hangi seviyede ve nerede oynanacağına karar verir. 11 puanı olan ve majör renklerle ilgilenmeyen  Kuzey ne demelidir?
Kontrat ne olur?
Deklaran kimdir?
Dağ. Kuzey    ♠75
                       ♥732
                       ♦AD1063
                       ♣A92
 ♠RDV106                         ♠943
 ♥A106                              ♥DV984
 ♦97                                   ♦ 2
 ♣1065                               ♣V874
                       ♠A82
                       ♥R5
                       ♦RV854
                       ♣RD3  

                           
Oyun
Atağı kim yapar? Atak kartı hangisi olacaktır?

Deklaran plan yapar.
        

·        Hedefini belirle
·        Alıcı ve perdanları say
·        Alternatifleri değerlendir
·        Genel stratejiyi belirle


Bu dört etaptan geçtikten sonra, deklaran nasıl oynar?

Konuşmalar
·        Güney 1SA açar.
·        Kuzey 3SA der.
·        Pas, pas, pas.
·        Kontrat 3SA’dur. Deklaran Güneydir.

Oyun
·        Batı ♠R atak eder.
·        Güneyin dokuz löve alması gerekir ve dokuz sağlam lövesi vardır. Bunları alıp kaçar.

Alıştırma On: Sağlam Löveleri Çekmek: El No. 2

Kartlarınızı alın ve bir önceki el gibi masaya dizin.


Konuşmalar
Doğunun eli dengelidir. Niye 1SA açamaz? Doğu ne açar?
Güney pas geçer. Batının elinde bir seviyesinde göstereceği bir renk var mı? Batı iki seviyesinde niye konuşamaz? Batı ne cevap verir?
Konuşmalar sonra ne olur?
Kontrat nedir?
Deklaran kim olur?
Dağıtan        ♠D6
Doğu            ♥RV632
                     ♦R104
                     ♣942
♠1052                                   ♠A843
♥974                                     ♥A105
♦753                                      ♦A986
♣ARV3                                 ♣D5
                     ♠RV97
                     ♥D8
                     ♦DV2
                     ♣10876


Oyun
Kim atak eder? Atak kartı hangisi olur?

Deklaran plan yaparak başlar. Dört etabı gözden geçirdikten sonra deklaran eli nasıl oynayacaktır? Treflileri oynarken deklaran neye dikkat etmelidir?

Konuşmalar

·        Doğu 1♦ açar; 1SA açacak puanı yoktur.
·        Batının elinde bir seviyesinde göstereceği bir renk yoktur;  8 puan ile Batı iki seviyesinde konuşamaz.
·        Batı 1SA cevap verir.
·        Pas, pas, pas.
·        Kontrat 1SA’dur ve deklaran Batıdır.

Oyun

·        Kuzey ♥3 atak eder.
·        Deklaranın yedi sağlam lövesi vardır, kontratını yapmaya yeter.
·        Treflilerin bloke olmaması için ilk trefli lövesi ♣D ile alınmalıdır.

Alıştırma On Bir: Perdanları saymak – El No. 3

Kartlarınızı alın ve bir önceki el gibi masaya dizin.


Konuşmalar
Güneyin elinde açacak puan yok. Batı 17 puan ve dengeli eli ile ne açar?
Kuzey pas geçer. Kaptan Doğudur. Çift hangi seviyede oynamalıdır? Kontrat hangi renkte oynanmalıdır? Doğu ne cevap verir?
Ondan sonra konuşmalar nasıl gider?

Kontrat ne olacaktır?
Deklaran kimdir?
Dağıtan          ♠R9743
Güney            ♥7542
                       ♦106
                       ♣R8
♠V52                                  ♠106
♥AD9                                 ♥RV10863
♦AD8                                 ♦RV5
♣A973                               ♣62
                       ♠AD8
                       ♥ -
                       ♦97432
                       ♣DV1054  


Oyun

Kim atak eder? Atak kartı ne olur?

Deklaran plan yaparak başlar. Dört etabı gözden geçirerek deklaran eli nasıl oynar? Deklaran neye dikkat etmelidir?

Konuşmalar

·        Batı 1SA açar.
·        Çift zon oynamalıdır; koz kör olmalıdır. Doğu 4♥ cevabı verir.
·        Pas, pas, pas.
·        Kontrat 4♥’dür. Deklaran Doğudur.

Oyun

·        Atak Güneyden ♣D’dır.
·        Deklaran en fazla üç löve kaybedebilir, zaten üç perdanı vardır.
·        Alıcılarını çakılmaması için deklaran kozları çekmelidir.

Alıştırma On İki: Kozları Çekmek – El No. 4

Kartlarınızı alın ve bir önceki el gibi masaya dizin.


Konuşmalar
Batıda açacak puan yoktur. Kuzey ne ile açar?
Doğu pas geçer. Güneyde ortağının majör rengine destek var mı?
Güney ne cevap verir?
Konuşmalar sonra nasıl gelişir?
Kontrat ne olur?
Deklaran kimdir?
Dağıtan           ♠RDV103
Batı                 ♥AD5
                        ♦94
                        ♣863
♠A7                                      ♠952
♥976432                              ♥V8
♦AV6                                   ♦RD102
♣94                                      ♣RDV10
                        ♠864
                        ♥R10
                        ♦8753
                        ♣A752


Oyun

Hangi oyuncu atak eder? Hangi kartı çıkar?

Deklaran plan yaparak başlar. İlk iki soruyu cevapladıktan sonra deklaran niye dördüncü etaba geçer?  Deklaran kozları çekmeden başka bir renk oynamaya teşebbüs eder mi? Niye bu iyi fikir olmaz?

Konuşmalar

·        Kuzey 1♠ açar.
·        Güneyin elinde ortağın rengine destek vardır ve 2♠ der.
·        Pas, pas, pas.
·        Kontrat 2♠’tir. Deklaran Kuzey olur.

Oyun

·        Doğu ♣R atak eder.
·        Deklaran en fazla beş löve kaybedebilir ve beş perdanı vardır. O bakımdan perdanlarını kaçacak alternatif aramasına gerek yoktur.
·        Deklaran eli rakiplere vermek istemeyebilir.
·        Eğer deklaran kozları çekmezse, defans alıcılarından birine çakabililir.

1 yorum: