22 Şubat 2011 Salı

BÖLÜM 7 KOZ RENGİNİ YÖNETMEK

BÖLÜM 7

Kozları Yönetmek



Kozları Çekmek

Kozları Çekmeyi Ertelemek

Kontrolu Muhafaza Etmek

Uzun rengi Sağlamak

Defans Prensipleri

Konuşmala – Şilem Deklareleri

Özet

Alıştırmalar

Örnek Eller














Koz kontratında oynuyorsanız, kozları yönetmek önemli bir iştir. En küçük koz başka bir renkteki astan daha kıymetlidir. Rakiplerin uzun renklerini de koz ile kontrol ederek kendi uzun renklerinizi sağlayabilirsiniz. Her ne kadar genel prensip ilk fırsatta kozları toplamak ise de, çoğunlukla kozları çekmeyi ertelemek – veya biraz koz çekip başka bir renk oynadıktan sonra kalan kozları temizlemek daha doğru olabilir.

Kozları toplayıp toplamamaya karar verirken planınıza bakmalısınız. Kaç löve vermeye tahammülünüz olduğuna ve kaç perdanınız olduğunu kararlaştırın. Perdanlarınızın hızlı mı yavaş mı olduğunu bilmeniz gerekir. Koz rengini yönetmeyi öğrenmek, oyununuzu ilerletmek için önemli bir anahtardır.

KOZLARI ÇEKMEK

Genel olarak kozları mümkün mertebe hemen toplamak deklaran için iyi bir fikirdir. Dışarıdaki kozlar sizin alıcılarınıza çakmak için kullanılırsa kontratınızı batırma potansiyeli taşır. Önce kozları nasıl kullanacağınıza bakalım.

Koz Rengini Oynamak

Koz rengi de birçok yönden diğer renkler gibidir. Alıcılar promosyon ile uzunlukla veya empas ile sağlanabilir. Kozu siz seçtiğiniz için büyük ihtimalle rakiplerden daha fazla kozunuz olur. Sekiz veya daha fazla kozunuz olunca daha avantajlı olursunuz – rakiplerde beş veya daha az koz olur. Kozların sizin eliniz ve yer arasında dağılmasına bağlı olarak muhtelif şekillerde oynanabilir.

YER:                      AJ83       Dokuz kozunuz olunca rakiplerde dört tane olur.
DEKLARAN: KQ742   Renkteki en büyük dört kart sizde olduğuna göre dışa-
                                      rıdaki kartlar 4-0 dağılmış bile olsa hiç löve vermeden kozları temizleyebilirsiniz. Dışarıdaki kozları toplamak için ekseriya dört tur oynamanız gerekmeyecektir. Dışarıdaki kozlar 3-1 dağılmışsa üç tur oynamalısınız. Eğer 2-2 dağılmışlarsa iki tur yeter.

YER:             Q1074     As dışarıda ama büyük kartların biri ile onu çıkarabilir-
DEKLARAN: KJ853    siniz ve kalan kozlarınız alıcı olur. El tutunca rakip
                                      Kozları toplarsınız.

Kozları toplarken genellikle dışarıya el vermeniz gerekir. Kozları toplamak için gerekiyorsa dışarıya el vermekten çekinmeyin. Mamafih, bazen hemen el vermemeniz gerekebilir. Planınız önceden yapmanız gereken başka iş olup olmadığını size söyler.

YER:             764          Koz rengini uzunlukla sağlayın. Rakiplerde beş koz
DEKLARAN: A8532    var. 3-2 dağılmışlarsa kozların hepsini bitirmek için iki löve vermeniz gerekir. 4-1 dağılmışlarsa üç löve
kaybedersiniz. 5-0 ise dört perdanınız olur. Allahtan, 5-0 dağılıma çok ender rastlanır.

YER:             10973      Rua dışarıda. Kozda bir löve vermeye tahammülünüz
DEKLARAN: AQJ85   varsa, ası çeker daha sonra ruayı çıkarırsınız. (rua tek
                                      değilse)
Eğer kayba tahammülünüz yoksa, ruanın sağınızda olmasını ümit edersiniz. Başka bir renkten antre ile yere geçin ve 10’luyu oynayın. Sağınızdan küçük bir kart gelirse elden küçük vererek empas yapın. 10 löveyi kazanırsa hala yerdesiniz ve empası tekrar edebilirsiniz.

Kozları oynarken gereğinden fazla oynamak istemezsiniz. 13 koz vardır. Sizde sekiz koz varsa rakiplerde beş vardır. Dışarıdaki kozların hesabını tutmanın en kolay yolu, her turda rakiplerden gelen koz adedini düşmektir. Bu şekilde kaç koz kaldığını daima bilirsiniz. Biraz pratikten sonra bunu otomatik olarak yapar hale gelirsiniz.
Şu örneğe bakın:
Kontrat: 4 ♠                                     ♠  10 8 3 2
Atak: ♣ 3                                          Q J 6 3
  A Q J
♣  A 7
       N
S           E
      W
 
 

                                ♠  K 4                                      ♠  A Q 5
                                9 4                                           10 8 7 2  
 ♦  10 6 5 4                                        9 7
           ♣  Q 10 8 3 2                                 ♣  J 9 6 5

                                                        ♠  J 9 7 6
                                                          A K 5
                                                             ♦  K 8 3 2
♣  K 4

Üç löve kaybedebilirsiniz. Perdanlarınız yalnız koz rengindedir ve as, rua ve dam dışarıdadır. Bu gibi durumlarda hemen koz oynamaya başlayın. İlk löveyi alınca hemen bir koz oynayın ve rakiplerin alıcılarından birini çıkarın. Tekrar el tutunca gene koz oynayın ve rakiplerin bir alıcısını daha çıkarın. Bu şekilde üç koz lövesi kaybedersiniz ve diğer renklerdeki alıcılarınız emniyetle alabilirsiniz.

Koz oynamaya korkarsanız: (kozların onörsüz olmasından veya dışarı el vermek istemediğinizden) batarsınız. Körleri çekmeyi denerseniz, Batı üçüncü köre ♠4 ile çakar. Rakiplerde hala alıcı üç koz kalır. Koz oynamamaya devam ederseniz, Doğu karolarınızın üçüncüsüne ♠5 ile çakar ve iki batabilirsiniz.

Sizi batıran rakiplerin büyük kozları değildir. Büyük kozları çıkarırken küçük kozları da çıkarmış olursunuz ve alcılarınızı oynamak emniyetli olur.

Çoğunlukla, verebileceğiniz löveler ile perdanlarınızı mukayese ettiğinizde, bir veya daha fazla perdanı elimine etmenize ihtiyaç olabilir. Mesela bir perdanınızı yerin bir alıcısına defos etmeniz gerekebilir. Gene de önce rakiplerin kozlarını toplamak iyi bir fikirdir ama her zaman bunu yapamayabilirsiniz.

El vermeden kozları toplayabiliyorsanız bunu yapın. Çok fazla hızlı perdanınız varsa (rakiplerin hemen alabileceği löveler) rakiplere el veremezsiniz. Perdanların bir kısmı yavaş ise rakiplere el vermek emniyetli olur: rakipler sizi batırmaya yetecek kadar löveyi hemen alamazlar.


Kontrat: 4                                      ♠  A 7 3
Atak: ♠ K                                          Q 10 6
  A K 8 6  
♣  9 4 2
       N
S           E
      W
 
 

                                ♠  K Q J 9                                         ♠  8 5 4
                               8                                               J 7 4  
 ♦  10 7 5 3 2                                     J 9
           ♣  K 10 8                                       ♣  A J 7 5 3

                                                        ♠  10 6 2
                                                          A K 9 5 3 2
                                                             ♦  Q 4
♣  Q 6

Üç löve kaybedebilirsiniz. Pikte iki, treflide iki perdanınız var – bir fazla. Allahtan, yerde perdanlarınızdan birini defoz edebileceğiniz fazla bir karo alıcısı var. ♠A’ı aldıktan sonra bütün perdanlarınız hızlıdır. Rakipler el tutarsa dört löveyi hemen alabilirler. Kozları mı çekmelisiniz yoksa önce perdanınızı mı defos etmelisiniz?

Dışarıya el vermeden kozları çekebiliyorsunuz onun için hemen kozları çekmelisiniz. Kozları üç turda temizlersiniz. Daha sonra ♦D’ı alıp ♦4 oynayarak yerin ♦A’ına gidersiniz ve ♦R çekip perdanlarınızdan birini defos edersiniz.

Önce kozları çekmezseniz ne olur? Karoları çekerken, Doğu üçüncü karoya çakar. Siz löveyi almak için üste çakarsınız ama yerde perdanınızı defos edecek akstra alıcı kalmaz. Batarsınız.

Aşağıdaki elde, kozları çekmek için dışarıya el vermek mecburiyetindesiniz. Perdanınızı defos etmeden bunu yapmalı mısınız?

Kontrat: 3 ♠                                     ♠  J 10 8 6
Atak: K                                          10 5 4
  A K 3  
♣  K Q 8
       N
S           E
      W
 
 

                                ♠  K 5 2                                   ♠  A
                               K Q J 9                                              7 6 2  
 ♦  J 7 5 2                                          Q 10 6
           ♣  10 7                                           ♣  J 9 5 4 3 2

                                                        ♠  Q 9 7 4 3
                                                          A 8 3
                                                             ♦   9 8 4
♣  A 6


Dört löve verebilirsiniz. İki pik perdanınız var, iki kör ve bir de karo. Perdanlardan biri yerin trefli alıcısı üzerine defos edilebilir. Kozları oynamak iyi fikir ama bununiçin iki kere el vereceksiniz. Önce treflileri mi oynamalısınız?

El vereceğiniz zaman hızlı perdanlarınızı saymanız lazımdır. Rakipler ♥A’ınızı çıkardılar, onun için iki koz perdanına ilave olarak iki de hızlı kör perdanınız var. Ancak, rakiplere el verirseniz ♦A ve ♦R sizde olduğu için, karo perdanınızı hemen alamazlar. (karo perdanınız yavaştır.) O bakımdan koz çıkarmaya başlamak emniyetlidir.

Doğu ♠A ile el tutunca, rakipler iki kör lövelerini hemen alırlar. Sonra ne oynarlarsa siz alırsınız. Sonra gene pik oynayıp ♠R’yı çıkarırsınız. Onlar ne oynarsa kazanıp son kalan piki de çekersiniz. Şimdi trefli oynayıp karo perdanını defos etmek emniyetli olur.

Önce kozları çekmezseniz; Batı üçüncü trefliye çakar, dört yerine beş löve kaybedersiniz.

Şimdi hemen koz çekemeyeceğiniz durumlara bakalım.

KOZ ÇEKMEYİ ERTELEMEK

Birçok elde hemen kozları çekemezsiniz. Çok fazla hızlı perdanınız olduğu için el veremzsiniz veya kozları başka maksatla kullanmak istersiniz.

Çok Fazla Hızlı Perdanınız Olunca

Verebileceğinizden fazla hızlı perdanınız varsa el verirseniz batarsınız. Önce bazı perdanlarınızı elimine etmeniz gerekir. Şu ele bakın:

Kontrat: 2                                      ♠  A Q 8 3
Atak: 2                                           10 9 5  
  7 4 2  
♣  10 9 3
       N
S           E
      W
 
 

                                ♠  K 10 5 2                                        ♠  9 7 6 4
                               K J 7 2                                     Q 6 4  
 ♦  9 3                                                A 6
           ♣  K 7 2                                         ♣  A Q 8 4

                                                        ♠  J
                                                          A 8 3
                                                             ♦  K Q J 10 8 5
♣  J 6 5

Beş löve kaybedebilirsiniz ama altı perdanınız var: iki kör, bir karo ve üç trefli. ♥A ile el aldıktan sonra bütün perdanlarınız hızlıdır. ♦A’ını çıkartarak koz çekmeye başlarsanız rakipler alıcılarını çekerler. Önce bir perdanınızı elimine etmelisiniz.

Tek ümidiniz yerdeki ♠A ve ♠D’dır. Pik ruasına empas yapmayı dneyebilirsiniz. ♠R Batıda ise yerden bir fazla alıcı sağlayıp buna bir perdan defos edebilirsiniz. Ondan sonra koz oynamaya başlarsınız. ♥A ile el tuttuktan sonra ♠V oynayın. Batı büyütmezse yerin ♠D’ını koyun; yoksa ♠A oynayıp perdanınızı defos etmek için yere antreniz olmaz.

♠R Doğuda çıkarsa bir fazla perdanınız olur bir yerine iki batarsınız.

Perdanlarınızın hızlı mı yoksa yavaş mı olduğunu analiz ederken dikkatli olmanız gereken bir el aşağıda verilmiştir:

Kontrat: 4                                      ♠  K Q J
Atak: ♣ Q                                         Q 9 6 4  
   J 7 2  
♣  A 7 5
       N
S           E
      W
 
 

                                ♠  9 7 5 3                                           ♠  A 10 6 4
                               A 7                                           10 2  
 ♦  9 4 3                                             A 10 6 5
           ♣  Q J 10 4                                     ♣  9 6 2

                                                        ♠  8 2
                                                          K J 8 5 3 
                                                             ♦  K Q 8
♣  K 8 3

♠A, ♥A ve ♦A dışarıda. Ayrıca bir de trefli perdanınız var. Alternatifleri analiz ederken, trefli perdanınızı, ♠A’ını çıkardıktan sonra, yerde sağlanacak pik alıcısına defos edebileceğinizi görürsünüz. Hemen koz oynayabilir misiniz?

İlk bakışta oynayabilirmişsiniz gibi görünüyor. Kozları çekmek için defansa el vermeniz gerekiyor ve üç tane hızlı perdanınız var: üç as. Trefli perdanınız yavaştır. İlk trefliyi aldıktan sonra bile bir trefli durdurucunuz var.

Ancak ileriye baktığınızda, hemen koz oynarsanız yarışı kaybedeceğinizi görürsünüz. ♥A’ı ile el tutunca rakipler sizin diğer trefli onörünüzü çıkarmak için trefli oynayacaklardır. Fazla pik alıcınızı sağlamak için rakiplerin ♠A’ına el vermeniz gerekir ve o zaman trefli lövelerini alıp kontratınızı batırırlar.

Onun için ilk löveyi ♣R ile alın, yerde ♣A’ı antre olarak muhafaza edin. (Rakipler pik asını ilk turda almamaları ihtimaline karşı) Rakiplerin asını çıkarmak için hemen pik oynayın. Trefli oynanınca yerin as ile alıp sağlanan pik alıcısına trefli perdanınızı defos edersiniz. Şimdi kozları oynamak emniyetli olur. Kozları bitirdikten sonra ♦A’ını çıkartıp kontratınızı yaparsınız.




Perdanlarınıza Çakmak Gerekiyorsa

Bölüm 4  te gördüğümüz gibi, perdanları yere çaktırmak istiyorsanız, yerde onu gerçekleştirmeye yetecek kadar koz bırakmanız gerekir. Bu da sizin kozları çekip çekmemeye karar vermenize tesir eder.

İşte bir örnek:
Kontrat: 2 ♠                                     ♠  9 6 2
Atak: 10                                        A K 7  
  10 7  
♣  9 7 5 4 2
       N
S           E
      W
 
 

                                ♠  Q 5                                      ♠  J 4 3
                               10 9 8 5 3                                          Q J  
 ♦  A 9 6 5                                         K Q 4 2
           ♣  K 10                                          ♣  Q J 8 3

                                                        ♠  A K 10 8 7
                                                          6 4 2 
                                                             ♦  J 8 3
♣  A 6

Rakipler 2♠ kontratınıza ♥10 atak etti ve yarış başladı. Beş löve kaybedebilirsiniz. Dışarıdaki kozlar 3-2 dağılmışsa bir pik, bir kör, üç karo ve bir trefli perdanınız var. Perdanlardan birini yok etmeniz lazım. Karo perdanlarından birini yere çaktırabilirsiniz. Kozları çekmeye başlamalı mısınız?

Karoya çakmak için yerde bir koz bırakmanız lazım ve karoya çakabilmek için de iki kere dışarı el vermeniz gerekiyor. Dışarıya her el verişte rakipler yere çaktırmanızı önlemek için koz oynayabilirler. O bakımdan bir tur bile koz oynayamazsınız.

İlk löveyi alın ve hemen karo oynayın. Farz edelim Doğu sizin planınızı anladı ve pik oynadı. Löveyi alın ve bir karo daha oynayın. Doğu alıp gene koz oynarsa bunu da alıp son karonuzu oynayın ve yerden çakın. Yarışı siz kazanırsınız: bir pik, bir kör, iki karo ve bir trefli kaybederek kontratınızı yaparsınız.






Kozlara Antre Olarak İhtiyacınız Olunca

Kozlar iki eldeki en uzun ve en kuvvetli renk olduğu için, ekseriya, ele ve yere antre olarak kullanılırlar. İşte bir örnek:

Kontrat: 2                                      ♠  Q 10 8 3
Atak: ♣ 4                                          K 10
   9 7 2
♣  J 8 5 2
       N
S           E
      W
 
 

                                ♠  A J 5 2                                          ♠  K 7 6
                               5 4                                            9 7 3  
 ♦  K 8 4                                            Q 6 5 3
           ♣  K 10 7 4                                    ♣  A Q 9

                                                        ♠  9 4
                                                          A Q J 8 6 2 
                                                             ♦  A J 10
♣  6 3

2♥ kontratınızı yapmak için beş löve kaybedebilirsiniz. İki pik, iki karo ve iki de trefli perdanınız var: gereğinden bir fazla. Pik ve trefli perdanları hakkında bir şeye yapamazsınız ama karo perdanlarından birini elimine edebilirsiniz. Empas hakkındaki bölümü hatırlarsanız, karoyu yerden oynayıp, Doğu küçük verirse ♦10 koyun. Empas kaybederse, yerden bir kere daha oynayıp karo empasını tekrar etmelisiniz. ♦R veya ♦D Doğuda ise yalnız bir karo kaybedersiniz.

Bu plana göre iki kere yere geçip ele doğru karo oynamanız gerekiyor. Antrelerden nereden gelecek? Kuvvetli körleriniz cevabı ortaya koyar. ♥R ve ♥10 antre olarak kullanılabilir. Yani koz çekmeyi tamamen ertelemelisiniz.

Farz edelim Doğu ♣A ile alıp ♣D çekti ve üçüncü trefliyi oynadı buna da siz çaktınız. Yerin ♥10’una küçük bir kör ile gidin ve sonra koz oynamayı bırakın. Yerden küçük bir karo oynayın ve elden ♦10 ile empas yapın. Batı ♦R ile kazanır ve ♣R oynar. Yerin ♥R’ına gidin ve yerden küçük bir karo daha oynayın. Doğu küçük verirse de ♦V ile empas yapın. ♦D Doğuda olduğu için empas kazanır. Şimdi kozları bitirip ♦A ile el alınca da kontratınızı yaparsınız.





Kozu antre olarak kullanmaya bir örnek daha:

Kontrat: 4                                      ♠  A K 5 4
Atak: ♣ Q                                         K 6 2
   7 6 2
♣  K 6 3
       N
S           E
      W
 
 

                                ♠  9 8 7 2                                           ♠  10 6 3
                               J 8                                            10 7 4  
 ♦  K 10 9 4                                       Q J 5
           ♣  Q J 10                                        ♣  A 8 7 2

                                                        ♠  Q J
                                                          A Q 9 5 3 
                                                             ♦  A 8 3
♣  9 5 4


♣A yanlış tarafta olunca ♣R makasa alınmış olur ve ilk üç löveyi kaybedersiniz. Şimdi rakipler karo oynayıp sizin asınızı çıkarttılar. 4♥ kontratınızı yapmak için başka el vermemeniz gerekir. Beş koz dışarıda olunca koz vermemeniz için kozların 3-2 dağılmış olmasını ümit edersiniz. Hala iki karo perdanınız var ama onları yerin piklerine defos edebilirsiniz. Pikte dört alıcının hepsini yapmak istediğiniz için antrelere dikkat etmelisiniz. Pik dışında yere tek antre ♥R.

♠D ve ♠V oynayıp daha sonra ♥R ile yere geçerek ♠A ve ♠R’ya karo perdanlarınızı defos etmeyi planlıyorsunuz. Pekiyi kozlar çekmek ne olacak? Kozların hepsini toplamazsanız, rakipler pik alıcılarınızdan birine çakabilir. Kozların hepsini çektiğiniz takdirde de yere antreniz kalmayacaktır.

Anahtar, yere antre olarak kullanıncaya kadar son kozu çekmeyi ertelemektir. ♦A ile el tutunca ♥A ve ♥D oynayın ( ♥R’ya daha sonra ihtiyacınız olacağından, kozları kısa taraftan çekerek başlamanın sırası değil) İki tur koz oynayınca rakiplerin ikisinin de uyduğunu görünce memnun olursunuz. Dışarıdaki kozlar 3-2 dağılmış ama son kozu henüz çekemezsiniz. Önce ♠D ve ♠V oynayın ve kozu olan rakibin bu renge uymasını ümit edin. Şimdi kör ile yere geçmeye hazırsınız; bu şekilde son kozu da almış olursunuz. ♠A ve ♠R’yı oynayıp elden karo perdanları defos edin. Kontratınız tamam!




Koz Renginde Empas Yapmanız Gerekirse

Bazen kozda empas yapmanız gerektiğinde doğru elde değilseniz, kozları hemen oynayamazsınız. İşte örnek:

Kontrat: 4 ♠                                     ♠  7 4 2
Atak: A                                          A K
   7 6 5 2
♣  J 9 6 3
       N
S           E
      W
 
 

                                ♠  9 6                                       ♠  A Q 8
                               9 6 5 4                                      10 8 3 2  
 ♦  A K J 10                                       9 8 3
           ♣  10 5 4                                         ♣  8 7 2

                                                        ♠  K J 10 5 3
                                                          Q J 7 
                                                              Q 4
♣  A K Q

Yanlı üç löve kaybedebilirsiniz. Batı ilk iki karoyu alıp üçüncü karoyu da oynadı ve buna çaktınız. Körde ve treflide perdanınız yok, kontratı yapmak için kozdan iki löve kaybetmemeniz gerekir. ♠D Doğuda ise başarılı bir empas yapabilirsiniz.

Bunun için yerden ele doğru oynamanız lazım onun için koz oynamayı ertelemelisiniz. Önce küçük bir kör oynayıp ♥R ile yere geçin. Yerden bir pik oynayın ve Doğu küçük verirse, ♠10 ile empas yapın. Bu kazanınca tekrar kör ile yere geçin ve bir pik daha oynayın. ♠D Doğuda olunca rakipler sizin kontratınızı yapmanıza mani olamazlar.

KONTROLU MUHAFAZA ETMEK

Koz kontratında oynamanın avantajı, rakiplerin başka bir renkteki alıcılarına çakarak önleme imkanıdır. Ancak kozlarınız bitincee rakipler el tutarsa kontrolu kaybetmiş olursunuz ve uzun renkteki kartlarını çekebilirler. Kontrolu muhafaza etmek için bunu önlemek üzere yeteri kadar koz tutmanız gerekir.





Büyük Koz Rakiplerdeyse

Kontrolu muhafaza etmede dikkate alıncak bir husus, kalan büyük koz rakipte ise, koz oynayıp oynamayacağınızdır. Raki bu büyük koz ile bir löve alacağı için bunu çıkarmaya genellikle lüzum olmaz. Kozları çekmenin sebebi rakiplerin küçük kozlarını toplayarak onların zarar vermesini önlemektir. Eğer büyük koz rakipte ise niye küçük kozlarınızı muhafaza etmeyesiniz? Rakip, sizin yan renkteki alıcılarınızdan birine büyük koz ile çaksın. Bu löveyi geri alırsınız zira sizin kalan kozunuz alıcı haline gelir.

Dışarıdaki büyük kozu ne zaman çekmemek gerektiğini bilmek, koz kontrolunda anahtar hamledir. Şu ele bakın:

Kontrat: 4 ♠                                     ♠  10 6 4
Atak: J                                           Q 8 4
   Q J 7 6
♣  K J 8
       N
S           E
      W
 
 

                                ♠  Q 9 2                                   ♠  J 5
                               J 10 9 6 3                                           A K 7 2  
 ♦  9 4                                                5 3 2
           ♣  A 6 5                                         ♣  10 9 4 2

                                                        ♠  A K 8 7 3
                                                          5  
                                                              A K 10 8
♣  Q 7 3


Üç löve kaybedebilirsiniz. Dışarıdaki kozlar 3-2 ise bir koz perdanınız var. Buna ilave olarak bir kör ve bir de trefli perdanınız var. Verebileceğiniz löve kadar perdanınız olunca kozları çekip alıcılarınızı çekmek kadar basit gibi görünüyor.

Biraz dikkatlice inceleyelim. ♣A’ı çıkarmak için el vermeniz gerekiyor onun için kontrolu muhafaza etmelisiniz: yani rakiplerin körlerini çekmelerini önlemek için yeterli sayıda koz muhafaza etmelisiniz. Bu da kozları nasıl oynayacağınıza tesir eder.

Rakipler ilk kör lövesini kazanır ve bir kör daha oynar siz çakarsınız. Kozları çekmeye ♠A ve ♠R oynayarak başlarsınız. İki rakip de uydu dışarıda yalnız ♠D kaldı. Onu çıkarmak için bir pik daha oynamalı mısınız?

Oynarsanız ne olacağına bakalım. ♠D’ı çıkarmak için her iki elden bir koz oynarsınız. Daha önce bir köre çaktığınız için elinizde yalnız bir koz kalır. Farz edelim Batı kazanıp bir kör daha oynasın. Buna son kozunuzla çakarsınız ve karo alıcılarınızı çekersiniz. Şimdi rakiplerin ♣A’ını çıkarmak için trefli oynamanız gerekir. Batı ♣A ile eltutunca hala körü vardır. Kozunu kalmadığı için Batı körlerini çekerek kontratınızı batırır. Kontrolu kaybettiniz.

Farz edelim san kozu çıkarmamış olun. ♠A ve ♠R’ı aldıktan sonra ♠D’ı dışarıda bırakıp ♣A’ı çıkarın. Batı ♣A ile el tutunca hala elinizde iki kozunuz var. Batı ♠D ile bir kozunuzu alsa bile bir kozunuz kalır. Batı kör oynarsa çakarsınız ve alıcılarınızı çekersiniz. Bir kör bir koz ve ♣A2ına kaybederek kontratınızı yaparsınız. Son kozu çıkarmaya çalışmayarak kontrolu muhafaza ettiniz.

Bu arada defansın alıcılarını oynayarak deklarana elden çaktırmasının defans için genellikle avantajlı olduğunu belirtmiş olalım. Deklaranın kozları biterse defans, el tutarsa, alıcıları ile kontratı batırma imkanı bulabilir.

Kontrolu Muhafaza Etmek İçin Boşlamak

Önceki bölümlerde boşlamanın (alabileceğiniz bir löveyi almamak) antreleri muhafaza etmek veya rakiplerin antrelerini öldürmek için faydalı bir teknik olduğunu görmüştük. Koz oynamada da kayıp lövelerinizi erken vermenin bir örneğini görebiliriz. Burada boşlamanın sebebi kontrolu muhafaza etmektir.

Kozlarınız zayıf ise ama as sizdeyse, kozları çekerken bir löve boşlamak kontrolu muhafaza etmenin yoludur. Rakiplerin kozlarınızı temizleyip alıcılarını çekmesini önlemek için asınızı muhafaza edersiniz. Hala aynı sayda koz kaybedersiniz ama kontrolu muhafaza edersiniz. Bunun nasıl olduğunu görelim:
Kontrat: 4 ♠                                     ♠  A 8 6 3
Atak: J                                           Q 5 2
   K Q J 8
♣  J 7
       N
S           E
      W
 
 

                                ♠  K Q 9                                   ♠  10 4
                               J 10 9 7                                    A K 8 4 3 
 ♦  9 5                                                7 6 3 2
           ♣  8 6 4 2                                       ♣  9 5

                                                        ♠  J 7 5 2
                                                          6  
                                                              A 10 4
♣  A K Q 10 3
4♠ kontratında üç löve kaybedebilirsiniz. Dışarıdaki kozlar 3-2 dağılmışsa pikte iki perdan körde de bir perdanınız var. Bu kadar zayıf kozlarınız olunca kontrolu kaybetmemek için dikkatli olmalısınız.

Rakipler ilk kör lövesini kazanır ve bir kör daha oynayınca siz çakarsınız. Şimdi elinizde üç tane pik kaldı. Alıcılarınıza çakmamaları için rakiplerin küçük kozlarının bir kısmını toplamak istiyorsunuz. Onlara iki koz lövesi vermeye razısınız ama üç değil. Farz edelim ♠A alıp bir koz daha oynadınız. Batı ♠D ve ♠R ile sizin kozlarınız çeker ve elinizde koz kalmadığı için bir de kör lövesi alırlar. İki koz ve iki kör kaybedersiniz ve batarsınız.

Onun yerine köre çaktıktan sonra iki elden de küçük koz oynayıp bir löve verin. Rakipler bir pik daha oynarsa asınızı alıp alıcılarınızı çekmeye başlarsınız. Dışarıdaki koz kalsın, rakipler onu istediği zaman alabilir.

Rakipler ilk piki alıp kör oynarsa buna çakarsınız ve bir koz daha oynayıp ♠A ile kazanırsınız. Dışarıdaki kozu bırakın siz alıcılarınızı çekmeye bakın. Sadece iki pik ve bir kör kaybedersiniz.

İlk pik boşlayarak kozda kontrolu muhafaza eder ve rakiplerin yeteri kadar küçük kozunu toplamış olursunuz.

Dışarıdaki Alıcı Kozu ne Zaman Çıkarmak Gerekir

Deklaran dışarıdaki alıcı kozu her zaman bırakmayabilir. Kontrolu muhafaza etmek için bunu çıkarmak gerekebilir. Şu ele bakın:

Kontrat: 4                                       ♠  A 4
Atak:  ♠ J                                           6 4 3
   8 6 2
♣  A K J 10 4
       N
S           E
      W
 
 

                             ♠  J 10 9 6 3                                 ♠  K Q 5 2
                               Q 9 2                                          J 5                                                     K 7 3                                                                               Q J 10 5
          ♣  6 5                                              ♣  9 7 2

                                                          ♠  A K 8 7 3
                                                            5  
                                                                   A K 10 8
♣  Q 7 3
Bir pik, kozlar 3-2 dağılmışsa bir kör ve iki karo perdanınız var. 4♥’ü yapmanız için gereğinden bir fazla. Karo perdanlarınızı yerin trefli alıcılarına defos etmeyi planlıyorsunuz.

♠A alıp ♥A ve ♥R oynadıktan sonra dışarıdaki kozu mu çıkartmalısınız yoksa treflileri mi oynamalısınız?  Farz edelim büyük kozu dışarıda bıraktınız ve treflileri oynamaya başladınız. Üçüncü trefliye Batı ♥D ile çakar. Rakipler pik lövesini aldıktan sonra karo oynarlar ve sizn ♦A’ınızı çıkarırlar. Yerde iki trefli alıcınız var ama onlara antreniz yoktur. İki karo kaybederek batarsınız.

Bunu önlemek için, kontrolu kaybetme tehlikesi olmadığından, rakiplerin ♥D’ını çıkartın. Bu löveyi alırlar ve bir de pik lövesi alırlar ama artık kontrol sizdedir. Rakipler ne oynarsa kazanır yerin treflilerini çeker onlara iki karo perdanınızı defos edersiniz. Bir kör ve bir pik lövesi kaybederek kontratınızı bir fazla löve ile gerçekleştirirsiniz.


UZUN RENKLERİ SAĞLAMAK

Yan renkte löve sağlamada koz rengi yardımcı olabilir.

Deklaranın Yan Rengini Sağlamak

Şu ele bakın:
Kontrat: 4 ♠                                      ♠   K Q 3 2
Kontrat:  5                                       9 7 4
  K J 7 3
♣      K 5
       N
S           E
      W
 
 

                             ♠  4                                              ♠  7 6 5
                               K J 6 5                                       A 10 3 2                                                                        9 5 4 2                                                A Q 10 8
          ♣                                                  J 9 7 2                                                 ♣            Q 4

                                                          ♠   A J 10 9 8
                                                             Q 8  
                                                             6
♣  A 10 8 6 3


Üç löve kaybedebilirsiniz. İki kör ve bir karo perdanınız var onun için hiç trefli kaybetmemelisiniz. Treflide üç muhtemel perdanınız var. Yerde yalnız iki trefli olunca treflilerinizi yere çaktırabilirsiniz.

Kaç trefli çakmanız lazım? Dışarıdaki altı trefli 3-3 dağılmış ise bir kere çakmanız yeter. (♣R ve ♣A çektikten sonra) Kalan treflileriniz alıcı olur. Eğer büyük ihtimal ile trefliler 4-2 dağılmış ise treflilerinizi sağlamak için iki trefliye çakmanız gerekir. Dışarıdaki trefliler 5-1 veya 6-0 dağılmışlarsa, üç trefli perdanınıza da çakmanız gerekir. Bu defa batarsınız zira birinci veya ikinci trefliye bir rakip çakacaktır. Kozları çektikten sonra yerde üç koz kalması imkansızdır.

Farz edelim rakipler ilk iki körü aldıktan sonra üçüncü körü oynadılar ve siz çaktınız. Treflilerin nasıl dağıldığını bilmediğiniz için kozları elinize antre olarak saklamanız gerektiğinden koz çekmeyi ertelersiniz. Yerin ruasına doğru küçük bir trefli oynayın (kısa taraftan büyük kart) ve yerden ♣5 oynayarak elden ♣A koyun. Şimdi yere çaktırmak için trefli perdanlarınızdan birini oynayın.

Batı trefli verince, bölüm 5’teki tavsiyeyi hatırlayın: perdanlara çakarken mümkün olan büyük koz ile çakın. Dışarıdaki kozları çekmek için elinizde yeteri kadar büyük koz olduğundan ♠D vey ♠R ile çakabilirsiniz. Doğda trefli bitmişse üste çakmasını önler.

Dışarıdaki trefliler 3-3 ise başka trefli çakmanıza gerek yoktur. Kozları çekip sağlanan treflileri de alırsınız. Bu elde, trefliler 4-2 dağılmış; kalan treflileriniz henüz sağlanmadı. Elinize bir pik ile geçin ve dördüncü trefliye de büyük çakın. Yerin kalan pikini oynayıp ele geçerek kozları temizleyin. Daha sonra sağlanan treflinizi çekerek kontratınızı yapın.

Bu elde kozları ne kada dikkatli kullandığınıza dikkatinizi çekmek isterim. Perdanlarınıza çakmak gerektiğinden kozları çekmeyi ertelediniz. Kozları elinize antre olarak kullandınız ve rakiplerin bazı kozlarını çektiniz. Yan renginiz sağlandıktan sonra da rakiplerin bütün kozlarını temizleyerek sağlamış olduğunu trefliye çakmalarını önlediniz.









Yerin Yan Rengini Sağlamak

Bazen yerde bütün perdanlarınızı defos edecek kadar alıcı olmayabilir. Koz renginin yardımı ile fazla alıcı sağlayabilirsiniz. Şu ele bakın:

Kontrat: 4                                       ♠   J 8 7
Atak:  ♠ K                                           Q 9 2
  J 5
♣      A K Q 3 2
       N
S           E
      W
 
 

                             ♠  K Q 10 4                                 ♠  A 5 2
                               6 5                                             8 7 4                                                                              10 9 4 2                                          K Q 3
          ♣                                                  J 9 7 2                                                 ♣            Q 4

                                                          ♠   9 6 3
                                                             A K J 10 3  
                                                             A 8 7 6
♣  7


Üç pik lövesini kaybettikten sonra, 4♥ kontratınızı yapmak için başka löve kaybetmemelisiniz. Endişeleneceğiniz üç karo perdanınız var. İkisi yerin alıcı treflilerine defos edilebilir ama üçüncü perdan ne olacak?
Trefli rengi bir imkan daha sağlar. Sizde altı trefli varr rakiplerde yedi. Dışarıdaki trefliler 4-3 dağılmışsa küçük bir trefliyi alıcı olarak sağlayabilirsiniz. Trefli lövesi vermezsiniz onun için küçük bir trefliye çakarak küçük trefliyi sağlamalısınız.
Farz edelim rakipler üç pik aldıktan sonra karo oynayarak sizin asınızı çıkardılar. Burada da kozları yönetirken dikkatli olmalısınız. Dışarıdaki kozların hepsini çekebilirmisiniz? Perdanınıza çakmak için yerde koza ihtiyaç yok ama sağlanacak trefliye antre olarak bir koza ihtiyaç var. ♥D bu işe yarar.
♦A ile el tuttuktan sonra rakiplerin kozlarının bir kısmını toplamak için ♥A ve ♥R oynayın. Şimdi son kozu çekmeden treflileri oynamaya başlayın. ♣D’a bir trefli oynayın, ♣A ve ♣R’ya iki karo defos edin. Küçük bir trefli oynayıp elden büyük çakın. Sonra yerin ♠D’ına gidin; hem yere geçmiş hem de son kozu çekmiş olursunuz. Şimdi sağlanan trefliye son karonuzu defos edin.

♣A ve ♣R oynamadan evvel bir küçük trefliye çakabilirdiniz ve daha sonra yere geçip treflileri çekebilirdiniz. Bu rakiplerin trefli alıcınıza çakmalarını önlemek için daha emniyetli bir yoldur.
DEFANS PRENSİPLERİ

Defans oyuncuları kontratı batırmak için birlikte çalışırlar. Birbirinin elini göremedikleri için dezavantajlıdırlar. Defans oyuncularının her biri yalnız kendi elini ve yeri görür. Bu onların ortaklık olarak güçlü oldukları tarafı veya zafiyetlerinin nerede olduğunu bilmelerini güçleştirir.

Bunu kolaylaştırmanın bir yolu defans sinyallerini kullanmaktır. Bir renk oynandığında defanstaki oyuncular verdikleri kartlar ile bir birine bilgi aktarabilirler. Bilgi vermenin bir yolunu daha önce görmüştük: bitişik onörlerin tepesindeki kartı oynamak. Ortağınız damı atak ederse, bir büyük kartın elinde olmadığını; bir küçük kartın muhtemelen elinde olduğunu bilirsiniz. Defans oyuncularının bir birine yardım edebilecekleri başka bir yol da aşağıda anlatılmaktadır.

Apel Sinyalleri

Defansta en çok kullanılan sinyaller apel sinyalleridir. Ortağınızın oynadığı bir rengi beğenip beğenmediğinizi belirtmek için verilen kart ( beğenince büyük kart vermek) Normal olarak büyük kart vermek devam isteği, küçük kart vermek de ret anlamına gelir. Büyük kart veya küçük kartın, mutlak bir değeri yoktur. Elinizdeki kartlara bağlı olarak 8 küçük olabilir, 4 de büyük. İdeal olarak büyük kart altıdan büyük olmalı, küçük kart da daha küçük. Her zaman elinizde uygun kartlar olmayabilir ama varsa ortağınıza yardımcı olabilirsiniz.
İşte bir örnek:
Kontrat: 3 NT                                   ♠   9 5 2
Atak:  4                                            A 7
  K Q J 6
♣      9 7 6 5
       N
S           E
      W
 
 

                             ♠  Q 10 6 3                                  ♠  K J 7 4
                               Q 10 6 4 3                                 K 9 2                                                                             5 2                                                  10 8 4 3
          ♣                                                  A 8                                            ♣       3 2

                                                          ♠   A 8
                                                             J 8 5  
                                                             A 9 7
♣  K Q J 10 4


3SA kontratına ortağınız ♥4 atak etti. Deklaran yerden ♥A koydu. Doğu olarak hangi kartı verirsiniz? ♥R elinizde olduğu için atak edilen renk hoşunuza gidiyor, ortağınız el tutunca kör oynamasını istiyorsunuz. Onun için ♥9’u verirsiniz.

Bu ortağınızın işini kolaylaştırır. Deklaran kontratını yapabilmek için treflileri sağlamak mecburiyetindedir, ♣A’ı çıkarmak için yerden küçük trefli oynayıp elden ♣R koyar. Ortağınız ♣A ile el tutunca, sizin kör dokuzlusu ile apel verdiğinizi bildiği için bir küçük kör daha oynar. Siz ♥R ile alıp üçüncü körü oynarsınız, ortağınız üç kör daha alarak kontratı batırır. Briç çok kolay bir oyunmuş!

♥9 veya ♥2 oynamak fark eder mi? Ortağınız belki gene kör oynardı ve kontratı batırırdınız. Ortağınıza ve yere aynı kartları verelim ve deklaran ile sizin ellerinizi biraz değiştirelim:

Kontrat: 3 NT                                   ♠   9 5 2
Atak:  4                                            A 7
  K Q J 6
♣      9 7 6 5
       N
S           E
      W
 
 

                             ♠  Q 10 6 3                                  ♠  A K 7 4
                               Q 10 6 4 3                                 9 5 2                                                                              5 2                                                  10 8 4 3
          ♣                                                  A 8                                            ♣       3 2

                                                          ♠   J 8
                                                             K J 8  
                                                             A 9 7
♣  K Q J 10 4

Ortağınız aynı atağı yapar ve aynı yer açılır. Deklaran gene yerden ♥A ile eli alır ve trefli oynayarak elden ♣R koyar. Ortağınız ♣A ile el tutunca ne yapar?

Ortağınız bir kör daha oynarsa deklaran 11 löve yapar: üç kör, dört karo ve dört trefli. Bu elde ortağınız körden vaz geçmeli ve onun yerine pik oynamalıdır. O zaman defans ♣A’a ilave olarak dört pik lövesi alır ve kontratı batırır.

Ortağınız pike dönmesi gerektiğini nasıl bilecek? Deklaran yerden ♥A ile alırken siz ortağınızın rengini ret ettiğinizi belirtmek için ♥2 verirsiniz. Ortağınız ♣A ile el tutunca sizin körleri beğenmediğinizi bilir ve başka bir renk denemelidir. Deklaran treflileri sağlamaya çalıştığı için, ve yerde kuvvetli karolar olduğundan, ortağınız büyük ihtimalle pik oynayacaktır.

Defansta Çaka

Aşağıdaki gibi bir elde de apel vermek faydalı olur:
Kontrat: 4 ♠                                      ♠   K Q 6 3
Atak:  K                                           Q 6 4
  K 7 5
♣      K 7 5
       N
S           E
      W
 
 

                             ♠  5                                              ♠  A 7 2
                               A K 10 5 3                                8 2
                               10 9 8 2                                    J 4 3
          ♣                                                  10 9 8                                                 ♣            J 6 4 3 2

                                                          ♠   J 10 9 8 4
                                                             J 9 7  
                                                             A Q 6
♣  A Q


Ortağınız ♥A atak etti. Yerde ♥D olmasına rağmen ortağınızın devam etmesini istersiniz. Niçin? Ortakta ♥R da var gibi görünüyor, eğer öyle ise ortak onu da alır ve üçüncü tur kör oynarak size çaktırır. Dördüncü löve olarak da ♠A hala elinizdedir.

Ortağın devam etmesini sağlamak için ilk löveye ♥8 verin. Ortağınız sizin niye körü beğendiğinizi merak eder ama sizin apelinize güvendiği için ♥R ile devam edip üçüncü tur körü oynar. Sinyal verme ortaklar arasında işbirliği gerektirir. Bir ortak apeli vermeli ve diğer ortak da buna dikkat etmelidir.

Sizin ve deklaranın ellerini biraz değiştirelim:









Kontrat: 4 ♠                                      ♠   K Q 6 3
Atak:  A                                           Q 6 4
  K 7 5
♣      K 7 5
       N
S           E
      W
 
 

                             ♠  5                                              ♠  8 7 2
                               A K 10 5 3                                8 7 2                                   J 4                                    10 9 8 2                                 
          ♣                                                  10 9 8                                                 ♣            A Q 4 3 2

                                                          ♠   A J 10 9 4
                                                             J 9  
                                                              A Q 6 3
♣  J 6

Bu defa, ortağınızın kör devam etmemesi için ♥2 verirsiniz. Bu ortağınıza başka bir renge dönmesini söyler. Ortağınız trefliyi seçerse, yerin ruasını makasa aldığnız için iki trefli lövesi aldıktan sonra ortağın♥R’sı sizin dördüncü löveniz olur. Ortak karoyu oynarsa ♦4 vererek gene ret edersiniz. Daha sonra ortağınız ♥R ile el tutunca, trefli oynar ve siz gene kontratı batırırsınız.

Ortağınız köre devam etseydi ne olurdu? O zamandeklaran trefli perdanlarından birini ♥D’ına defos eder ve kontratını yapardı. ♥2 vererek ve ortağınızın bunu doğru olarak ret anlamında tefsir etmesiyle siz defansın kontratı batırmasına imkan sağlıyorsunuz.

Her zaman bu kadar açık sinyal vermek mümkün olmayabilir. Bu elde, mesela, sizde ♥9, ♥8 ve ♥7 olabilirdi. Siz ortağınızın oynamaya devam etmesini istemiyorsunuz ama en küçük kartınız ♥7’dir.  Bunu verip, ortağınızın görebildiği diğer kartlardan bunun elinizdeki en küçük kart olduğunu anlamasını ümit edersiniz.

Aunı şekilde bir önceki elde körleriniz ♥3 ve ♥2 olabilirdi. O zaman ♥3 verip ortağınızın bunun elinizdeki en büyük kart olduğunu anlamasını ümit ederdiniz. Tabii ortağınız sizin kartlarınıza dikkat etmiyorsa, hiçbir şey işe yaramaz.








DEKLARASYON – ŞİLEM DEKLARASYONU

Şilem (12 löve almayı taahhüt eden kontrat)  ve gran şilem (13 löve almayı taahhüt eden kontrat) deklare edip yapmaya büyük prim vardır. Şilem deklare etmeye karar vermek heyecanlı olur.

Şilem Deklarasyonu

Şilem deklare edip etmeme kararı, partskor veya zon oynama kararına benzer. Çift şilem oynamaya yeterli kuvvetleri olup olmadığına ve hangi renkte oynayacaklarına karar vermelidirler.

Toplam 33-36 puan ile, normal olarak şilem oynamaya yetecek kuvvet vardır. 37 ve daha fazla puan ile çiftin gran şilem oynamaya yetecek kuvveti olmalıdır.

Zon seviyesinde kontratlar genellikle 3SA, 4♥ veya 4♠ olarak oynanır, zira bunlar için gerekli löve sayısı 5♣ ve 5♦’ya göre daha azdır. Şilem seviyesinde gerekli löve sayısı aynıdır – şilem için 12, gran şilem için 13. Fitte oynamak normal olarak sanzatuya göre bir fazla löve sağlayacağı için, şilemler fit varsa o renkte oynanmalıdır. Aksi takdirde sanzatuda oynanır.

Ortağınız 1SA açtıktan sonra şilem deklaresine ait örnekler aşağıda verilmiştir:

♠   K Q J              17 puan ile, ortağınızda en az 16 puan olduğu için şilem
  A Q 5              oynamak istersiniz. Fit olup olmadığını bilmeyince 6SA
  J 10 7 4           deklare edin.
♣ K J 5

♠   A 10 8             16 onör puanı art, altı tane trefli için 2 uzunluk puanı olunca
  A J 5               şilem için yeterli kuvvetiniz vardır. Açanın eli dengeli oldu-
  10                   ğuna göre en az iki treflisi olmalıdır: yani treflide fit var.
♣ A Q J 8 5 2     6♣ deklare edin.

♠   A K 6              22 onör puanı ile gran şilem için yeterli kuvvetiniz olmalıdır.
  K J 10             Bilinen bir fit olmadığına göre doğrudan 7SA’ya sıçrayın.
  A 8 5
♣ A K 8 2

Eğer şilem için yeterli gücünü olduğunu biliyorsanız ama hangi renkte oynanacağı hususunda kararsızsanız, forsing bir konuşma yapın. Daha fazla bilgi aldıktan sonra karar verme hakkınızı kullanın. Örneğin, farz edelim ortağınız 1♥ ile oyun açtı ve elinizde şu kartlar var:
♠   K Q 7 2           20 puanınız var. Ortağınızda en az 13 puan olduğuna göre
  A J                  şilem oynamak için yeterli gücünüz olmalıdır. Hangi renkte?
  A 9 5               Bu aşamada henüz fit olup olmadığını bilmiyorsunuz onun
♣ A Q 10 5                  için biraz araştırma yapmalısınız. Foring bir deklare olarak
                            1♠ deyin ve ortağınızın ne diyeceğini bekleyin. Belki ortağınız sizin renginizi yükseltir ve pikte şilem oynarsınız. Ortağınız altı tane körü olduğunu belirtmek için 2♥ derse körde şilem deklare edersiniz. Ortağınız 2♣ diyerek ikinci rengini gösterebilir. O zaman treflide şilem deklare edersiniz. Ortağınız ikinci turda dengeli bir el göstermek üzere 1SA deklare edebilir; o zaman 6SA dersiniz.

Şileme Davet Etmek

Bazen, en iyi rengi bilirsiniz ama şilem için yeterli gücünüz olup olmadığından emin olamazsınız. Bu durumda zondan bir fazla deklare ederek ortağınıza şilem daveti yaparsınız. Fazla kuvveti varsa ortağınız daveti kabul eder ve şilem deklare eder. Ortakta vaat ettiği puanların minimumu varsa, pas geçip davetinizi ret eder.

Ortağınız 1SA açtığı zaman şilem davetine dair örnekler aşağıdadır:

♠   Q J 6               Ortakta 16-18 puan var. Sizin 16 puanınız ile birlikte en az
  K 10 8             32 puan eder. 33 hatta 34 puan bile olabilir. Zondan bir fazla
  K Q 7              deklare ederek şilem daveti yapın: 4SA. Minimum açışı varsa
♣ A J 9 3            ortağınız pas geçer. Daha fazla kuvveti varsa (17-18 puan)
                            ortağınız daveti kabul eder ve 6SA deklare eder.

♠   A Q J 10 8 3   Toplam 16 puan ile (14 onör puanı artı altı kartlı renk için 2
  A 5                  puan) gene şilem daveti yapacak gücünüz var. Pikte fit olmalı
  10 4                zondan bir fazla deklare ederek şilem daveti yapın: 5♠.
♣ K 6 5

Şilem Konvansiyonları

Farz edelim ortağınız 1♥ açtı ve elinizde şu kartlar var:

♠   A 8 5 2            17 onör puanı artı tek trefli için 3 destek puan var. Toplam
  Q J 9 4            gücünüz 33 puan ediyor, şilem için yeterli. Körde fit olduğu
  A K Q J          için doğrudan 6♥’e sıçrayabilirsiniz.
♣ 5

Mamafih, ortağınızda şu el varsa şanssız bir durum olur:
♠   K Q J              Ortaklığın şilem için yeterli gücü vardır ama kafadan iki hızlı
  K 10 8 7 4       perdan var: ♥A ve ♣A. Eğer zaman olsa ortağınız üç trefli
  10 6                perdanını sizin fazla karo ve pik alıcılarınız defos edebilir ve
♣ K Q 10            şilemi yapabilir. Ancak rakipler aslarını alıp sizi batırmayı
                            tercih ederler.

Dışarıda iki as varken şilem deklare etmek iyi bir fikir değildir. Siz fazla löveleri sağlayıp perdanlarınızı defos etmeden rakipler iki aslarını alabilirler. Aynı şekilde, gran şilem deklare ederken de dışarıda as olmamasını istersiniz. Bunu nasıl önleyebilirsiniz?

Dışarıda fazla as varken şilem deklare etmemenin bir yolu Balckwood konvansiyonunu kullanmaktır. Kozda anlaştıktan sonra 4SA deklaresi konvansiyonel olarak ortağa elinde kaç as olduğunu sormak için kullanılır. Ortağın cevapları şöyledir:

·        5♣     As yok veya dört as var.
·        5♦     Bir as.
·        5♥     İki as.
·        5♠     Üç as.

Ortağınızda kaç as olduğunu öğrendikten sonra, ikinizde kaç as olduğunu ve dışarıda kaç as kaldığını bilirsiniz. Dışarıda birden fazla as varsa şilem deklare etmezsiniz. Yoksa şileme gidersiniz.

Ortağınızın 1♥ açtığı bir önceki ele gidelim:

♠   A 8 5 2            Doğrudan 6♥ deklare etmek yerine Blackwood konvansiyonu
  Q J 9 4            kullanın ve dışarıda iki as olup olmadığını öğrenin. 4SA
  A K Q J          deklare edin ve ortağa kaç ası olduğunu sorun. Başka bir renk
♣ 5                     deklare etmediğinize göre ortağınız anlaşılan rengin kör
                            olduğunu tahmin edecektir.

Ortağınız 5♣ diyerek hiç ası olmadığını belirtirse, 5♥ dersiniz. 5♦ derklare ederek bir as gösterirse 6♥ deklare edersiniz. Blacwood konvansiyonu ortağınızın hangi asları olduğunu size söylemez, sadece kaç ası olduğunu söyler. Hangi ası veya asları olduğunu öğrenmek isterseniz bunun için daha sofistike metotlar vardır ama biz henüz o seviyeye gelmedik.

Ortağınız 5♥ diyerek iki as gösterirse, bütün asların sizde olduğunu anlarsınız. Bazen bütün asların elinizde olduğunu öğrendikten sonra, gran şilem ile ilgilenirsiniz. Gran şilemde dışarıda rua da olmasını istemezsiniz. Onun için Blackwood konvansiyonunun devamı olarak 5SA deklaresi ortağa kaç ruası olduğunu sorar. Ortağınız aynı şekilde (bu defa altı seviyesinde) cevap verir.

Şilem konvansiyonu olarak sıkça kullanılan diğer bir metot da “Gerber konvansiyonu”dur. Ortağının sanzatu ile oyun açınca bir kozda henüz anlaşılmadığı için Blackwood konvansiyonunu kullanamazsınız. 4SA deklare edip zon seviyesini bir geçerseniz, daha önce gördüğümüz gibi ortağınız bunu 6SA’ya davet olarak kabul eder. Bunun yerine 4♣’ye (artifisyel olarak) sıçramak Gerber konvansiyonudur ve as sorar. Ortağınız Blackwooda benzer şekilde cevap verir:

·        4♦    As yok veya dört as.
·        4♥    Bir as.
·        4♠    İki as.
·        4SA  Üç as.
 
Yeterli asınız yoksa şilemden önce bir kontratta durursunuz. Yeterli asınız varsa şilem deklare edersiniz. Bütün aslar varsa ve gran şilem ile ilgileniyorsanız, 5♣ deklaresi rua sorar. Açan aynı şekilde cevap verir.



















ÖZET

Planınızın dördüncü etabı, genel stratejiye gelince kozları yönetmek önemli bir husus olur. Kozları hemen çekip çekmemeye karar vermelisiniz.

Başka maksat için koza ihtiyacınız yoksa;
·        Verebileceğinizden fazka perdanınız yoksa,
·        Fazla perdanınız olsa bile dışarıya el vermeden kozları çekebiliyorsanız,
·        Fazla perdanınız olsa bile bunların hepsi hızlı değilse
 kozları hemen çekmelisiniz.

·        Dışarıya el vereceksaniz ve hızlı perdanlarınız fazla ise,
·        Kozlara başka maksat için ihtiyacınız varsa (çakmak veya antre),
·        Kozda empas yapmak için diğer ele geçmek mecburiyetinde iseniz
Koz çekmeyi erteleyebilirsiniz.

Kozları çekerken kontrolu kaybetmemeye dikkat etmelisiniz. Kozlarınız biterse, rakiplerin alıcılarını çekmelerini önleyemezsiniz. Kontrolu muhafaza etmenin bir yolu, dışarıda büyük bir koz varken onu çıkarmak için bir koz harcamamaktır. Kozlarınız zayıf ise, kontrolu muhafaza etmek için rakiplere bir koz lövesi boşlayın.

Kozlar, elde veya yerde uzun bir rengi sağlamak için de kullanılabilir.

Defansta iken, bir rengi beğenip beğenmediğinizi ortağa ifade etmek üzere apel sinyalleri kullanabilirsiniz. Büyük kart teşvik eder, küçük kart ret eder.

Ortaklığın 33-36 puanı varsa kontrat şilem olmalıdır. 37 veya daha fazla puan ile Gran şilem bulunmalıdır. Şilemi fit olan renginizde oynamayı tercih edin.

Zon seviyesinin bir üstüne çıkarak ortağınıza şilem daveti yapabilirsiniz. Fazladan kuvveti varsa ortak daveti kabul edr, yoksa pas geçer.

Kozda anlaştıysanız ve şilem ile ilgileniyorsanız, Blackwood konvansiyonunu kullanarak, 4SA deklaresiyle, ortağınızda kaç as olduğunu öğrenebilirsiniz. Ortak sanzatu ile oyun açmışsa Gerber konvansiyonunu, kullanıp 4♣ deklare ederek kaç ası olduğunu öğrenebilirsiniz.





Alıştırma Bir – koz rengini oynamak

En iyi planın kozları çekmek olduğuna karar verdiyseniz, aşağıdaki ellerde, rakiplerin kozlarını temizlemek için kozları nasıl oynarsınız? Dışarıdaki kozlar beklediğiniz iyi şekilde dağılmışsa kaç löve kaybedersiniz? Dışarıdaki kozları bitirmek için kaç tur koz oynamalısınız?

YER:                   1) KQ6       2) J985       3) A95        4) QJ10      5) K963
DEKLARAN:          AJ9542      Q1074       87642         A9876        A752

METOT               ---------        -----------      ------------    -----------      ---------

Perdan sayısı       ---------        ----------       ----------       ----------       ---------

Tur sayısı            ----------       ---------        ----------       ----------       --------        

Cevap
Alıştırma Bir – koz rengini oynamak

1.     Büyük kartları kullanın; renk 4-0 dağılsa bile perdan yoktur. Kozların 3-1 dağılmasını bekleyin ve üç tur koz oynayın.
2.     Ası ve ruayı çıkarmak için promosyon kullanın. Üç tur oynayın, iki tur kaybettikten sonra üçüncü turu kazanırsınız. Kozların 3-2 dağılmış olması normaldir.
3.     Uzunluğu kullanın. İlk iki turu dışarı vererek üç tur oynayın. Kozlar 3-2 dağılmalıdır.
4.     Yerden başlayıp ruaya empas yapın. Empas çalışırsa hiç perdanınız olmaz. Empası tekrar edin ve üçüncü turu da oynayın. Kozların 3-2 dağılmış olmasını bekleyin.
5.     Uzunluğu kullanın, dışarıdaki kozlar 3-2 ise bir löve kaybedersiniz. Üç tur oynayın.











Alıştırma İki  - hızlı ve yavaş perdanları belirlemek

4♠ kontratınıza atak ♥D’dır. İlk löveyi ♥A ile aldıktan sonra aşağdaki örneklerde kaç perdanınız vardır? Bunlar hızlı mı yavaş mı?

                   1) DUMMY                   2) DUMMY                        3) DUMMY
               ♠ A Q 8 6                       ♠ Q 10 8 2                         ♠ J 9 6 4
               ♥ A 9 5                          A K 3                             A 8 4
               ♦  7 4 2                          J 8                                    A Q 3
               ♣ K 5 4                          ♣ K Q J 5                           ♣ Q 7 4

 

 

 
                                                                                                      

                       DECLARER                DECLARER                  DECLARER
                        ♠ K J 7 5 4                     ♠ K J 9 7 6                   ♠ Q 10 8 7 3
               ♥ 10 8 3                         9 8 4                           7 6 2
               ♦  Q                                Q 10                             K 5
               ♣ A Q J 2                       ♣ A 8 2                           ♣ A K 8

Hızlı perdanlar     ---------                 --------------                     --------------

Yavaş prdanlar    ----------------         ---------------                    -------------

Toplam perdan    -----------               -------------                      -------------


Cevap

Alıştırma İki  - hızlı ve yavaş perdanları belirlemek

1)    Üç hızlı perdan var, yavaş perdan yok.
2)    Üç hızlı bir de yavaş perdan var.
3)    Dört hızlı perdan var, yavaş yok.










Alıştırma Üç – kozları çekmek

İkinci alıştırmadaki örneklerin her birinde deklaran kozları çekemye hemen başlamalı mıdır? Cevabınızın sebebini izah edin.

1) Koz çekmeli mi         ?  -----   2) Koz çekmeli mi?-----  3) Koz çekmeli mi? --------

   Sebep --------------             Sebep --------------          Sebep



Alıştırma Dört – yan renk sağlamak

Aşağıdaki renklerin her birinde dışarıdaki kartların nasıl dağıldığını tahmin edersiniz? Yere bol antreniz olduğuna göre kartlar tahmin ettiğiniz gibi dağılmışsa rengi sağlamak için kaç koza ihtiyacınız olur?

YER:                   1) AR864   2) AR964   3) A97632  4) AR9842 5)AD742
DEKLARAN:          32               2                 5                 53              R5

Dağılım şekli        -----------      ---------        -----------      ----------       ----------

Koz ihtiyacı                   ----------       ---------        -----------      -----------      ----------

Alıştırma Üç Cevap – kozları çekmek
1.     Hemen kozları çekin. Başka maksat için koza ihtiyacınız yok. Üç perdanınız var bu da kontratı yapmanıza engel değil. Kozlar 2-2 veya 3-1 dağılmışsa kozları temizledikten sonra, dördüncü trefliye yerden bir kör defos edip, kör perdanlarınızdan birine yerden çakarak bir fazla yapabilirsiniz.
2.     Kozları çekin. Dışarı el vermeniz gerektiği halde kör perdanınız yavaştır. Daha sonra kör perdanını yerin fazla treflisine defos edersiniz.
3.     Kozları oynayamazsınız, dışarı el verdiğinizde rakipler sizi batırırlar. Perdanlarınızdan birini yerin karo alıcısına defos edip ondan sonra koz oynayın.

Alıştırma Dört – yan renk sağlamak
1.     4-2. İki koza ihtiyacınız var.
2.     4-3. İki koza ihtiyacınız var.
3.     4-2. Üç koza ihtiyacınız var.
4.     3-2. Bir koza ihtiyacınız var
5.     4-2. Bir koza ihtiyacınız var.
Alıştırma Beş – apel sinyalleri

3SA kontratına defans yapıyorsunuz ve ortağınız ♠5 atak etti. Deklaran yerden ♠A koydu. Aşağıdaki ellerde hangi piki verirsiniz?

1)              YER
                 ♠   A 6
                 ♥  K Q 10 5
                 ♦  8 6 4
                 ♣                   Q 9 7 3                         
       N
S           E
      W
 
                                         SİZ
       ♠ 5                               ♠  K 8 2
                                           ♥            J 4 3
                                  ♦        ♦Q 9 7 3
                                           ♣         10 4 2

2)              DUMMY
                 ♠   A 6
                   K Q 10 5
                 ♦  8 6 4
                 ♣            Q 9 7 3
                          YOU
       N
S           E
      W
 
       ♠ 5                               ♠  8 4 2
                                           ♥  J 4 3
                                         ♦  A Q 9 7
                                           ♣  10 4 2


Alıştırma Altı –şilem deklaresi

Ortağınız 1SA açtı. Aşağıdaki eller ile ne dersiniz?

1) ♠KJ9               2) ♠A                             3) ♠AKQ
                   ♥AQ3                     ♥1082                           ♥A72
                  ♦J94                     ♦KQJ863                         ♦QJ107
                   ♣KQJ2                   ♣AQ5                           ♣KQJ

Açanın puanı       16-18                            16-18                                      16-18
Cevapçı puanı     ------                     ----------                          --------
Toplam  puan      ------                     ---------                           -------
Seviye                  -------                    ----------                          -------
Cevap                  ---------                 ---------                           ------

Alıştırma Beş Cevap– apel sinyalleri
1)    Rengi beğendiğinizi belirtmek için 8 verin
2)    Rengi beğenmediğinizi belirtmek için 2 verin.

Alıştırma Altı –şilem deklaresi
1)    17 puanınız olduğuna göre toplam puan 33-35 tir. 6SA deyin.
2)    18 puanınız var, toplam puan 34-36 dır. 6♦ deyin.
3)    22 puanınız var. Toplam puan 38-40 tır. 7SA deklare edin.

Alıştırma Yedi – Şilem daveti

Ortağınız 1SA açtı. Aşağıdaki eller ile ne dersiniz?

1) ♠J73                2) ♠KJ10873
                                          ♥KQ                    ♥Q3
                                          ♦AK102               ♦AQ8
                                          ♣K1095               ♣Q5

Açanın puanı                16-18                   16-18
Cevapçının puanı          ----------                -----------
Toplam puan                --------                   --------
Cevap                           -------                    ---------

Alıştırma Yedi Cevap– Şilem daveti
1)    16 puanınız var. Toplam puan 32- 34. 4SA diyerek şilem daveti yapın.
2)    16 puanınız var. Toplam puan 32- 34. 5♠ diyerek şilem daveti yapın.

Alıştırma Sekiz – Blackwooda cevap vermek

1♠ ile oyun açtınız ve ortağınız Blackwood olarak 4SA dedi. Ne dersiniz?

1) ♠AK973 2) ♠KJ1053             3) ♠Q10862      4) ♠A10874                   5) ♠AJ1073
    ♥J74           ♥KQ1093               ♥A2                  ♥J2                                ♥A3
    ♦84                      ♦KJ               ♦KQ64                       ♦A63                   ♦A9
    ♣A54         ♣5                 ♣J2                   ♣A86                   ♣A1075

As       ----       ---------             -------          --------                   ----------
Cevap -----        --------            -----             ---------                 --------

                  
Alıştırma Sekiz Cevap – Blackwooda cevap vermek

1)    İki asınız var; 5♥ deyin.
2)    Asınız yok; 5♣ deyin.
3)    Bir asınız var; 5♦ deyin.
4)    Üç asınız var; 5♠ deyin.
5)    Dört asınız var; 5♣ deyin.




Alıştırma Dokuz: Koz Çekmeyi Ertelemek –El 1

Kartları alıp renklerine ayırın. Herkes kartlarını önüne yer gibi açsın.

Konuşmalar
Kuzey pas geçer. Doğu ne der?
Güney pas geçer. Batıda 12 toplam puan var ve açanın rengine destek var. Batı ne cevap verir?
Kuzey pas geçer. Batı kaç puan gösteriyor? Ortaklık hangi seviyede oynamalı? Altın fir var mı? Doğu ne deklare eder?
Konuşmalar nasıl gelişir? Kontrat ne olur? Deklaran kimdir?
Dağıtan: Kuzey
                      ♠10 8 3 2
                     ♥ K 8 4 2
                      ♦ 8
                       ♣ 9 7 5 2
♠ K J 5                                      ♠ A Q
A 6                                        9 7
Q 9 7 5 2                               K J 10 6 4 3
♣ J 10 3                                   ♣ A K Q
                       ♠ 9 7 6 4
                       ♥ Q J 10 5 3
                        ♦ A
                        ♣ 8 6 4

Oyun
Kim atak eder? Ne atak eder? İlk löveyi yerden aldığını kabul edersek Kuzey hangi kartı verir?
Deklaran plan yaparak başlar. Perdanı nasıl elimine edecektir? Deklaran önce kozları çekmeli midir? Neden?

Konuşmalar (cevap)
·        Doğu 1♦ açar.
·        Batı 11-12 puan göstermek üzere 3♦ der.
·        Doğu elindeki maksimum 21 puanile fitleri olan 6♦ deklare eder.
·        Pas, pas, pas. Kontrat 6♦, deklaran Doğu’dur.

Oyun (cevap)
·        Güney ♥D atak eder. Yer ilk löveyi alır, Kuzey ♥8 ile apel verir.
·        Deklaranın hızlı perdanı olduğu için, dişarı el vermemek için kozları hemen çekemez. Onun yerine kör pedanını yerin pik alıcısına defos etmek üzere, ♠A oynar, daha sonra ♠D’ı yerin ♠R’sı ile alır ve ♠V oynar; buna kör perdanını defos eder. Daha sonra kozları öekmeye başlar.








Alıştırma On: Koz Rengine Dikkat – El 2

Kartları alıp renklerine ayırın. Herkes kartlarını önüne yer gibi açsın.

Konuşmalar
Doğu pas geçer. Güney 1SA açmaya yetecek puanı olmayan dengeli eli ile ne açar?
Batı pas geçer. Kuzeyin bir seviyesinde gösterebileceği üç renk vardır. Kuzey önce hangi rengi deklare eder? Neden? Doğu pas geçer. Ortağının rengine desteği yoktur ama Güneyin bir seviyesinde deklare edebileceği bir renk vardır. Güney ne der?
Batı pas geçer. Destek puanlarını da sayarsak Kuzeyin ortağın majör rengine desteği için kaç puanı vardır? Açanın puanları minimum ise şilem için yeterli olur mu? Ya açanın puanları minimumdan fazla ise? Kuzey ortağına şilem daveti yapmak için ne deklare eder?
Doğu pas geçer. Güneyde ortağın davetini kabul edecek güç var mıdır?
Güney ne der? Kontrat nedir? Deklaran kim olur?
Dağıtan: Doğu
                         ♠ A Q J 8
                         ♥ 7 6 5 3
                          ♦ A K J 5
                          ♣ 5
♠ 7 6 3                                        ♠ 9 5
A 5                                          K Q 10 8 2
10 6 4 2                                    8 7
♣ J 7 6 3                                    ♣ Q 9 4 2
                         ♠ K 10 4 2
                        ♥ J 9
                        ♦ Q 9 3
                        ♣ A K 10 8

Oyun
Kim atak eder? Rakipler üç renk deklare ettiğine göre iyi bir atak hangi renk olur? Batı ♥A atak edince Doğu hangi kartı vermelidir?
Deklaran plan yaparak başlar. Deklaran trefli perdanlarını nasıl elimine etmeyi planlar? Rakipler üç tur kör oynayarak başlarsa, deklaran niye dikkatli olmalıdır?








Konuşmalar (cevap)

·        Güney 1♣ açar.
·        Kuzey 1♦ der, renkleri aşağıdan yukarı sıra ile deklare etmek üzere.
·        Güney 1♠ der.
·        Kuzeyde 18 puan vardır ve 5♠ diyerek şilem daveti yapar.
·        Minimum açış puanı ile Güney daveti ret etmek üzere pas geçer.
·        Kontrat 5♠’tir; deklaran Güneydir.

Oyun

·        Batı ♥A atak eder ve Doğu apel olarak ♥10 verir.
·        Deklaran iki trefli perdanını, birini karoya defos ederek birini de yere çaktırarak elimine eder. Rakipler üçtur kör oynarsa, deklaran dikkatli olmalıdır, üste çakılmasını önlemek üzere büyük kartla çakmalıdır.



























Alıştırma On Bir: Kontrolu Muhafaza Etmek –El 3

Kartları alıp renklerine ayırın. Herkes kartlarını önüne yer gibi açsın.

Konuşmalar
Güney pas geçer. Batı ne ile açar?
Kuzey pas geçer. 6 puan ve ortağına desteği olunca Doğu ne der?
Güney pas geçer. Batıda minimum mu, orta kuvvette mi yıksa maksimum mu al vardır? Batı ne der?
Konuşmalar sonra nasıl gelişir? Kontrat ne olur? Deklaran kimdir?
Dağıtan: Güney
                            ♠ Q 10 3
                            ♥ 10 8 6 4  
                            ♦  K Q 8 7    
                           ♣  8 5
♠ A 9 7 6 2                                 ♠ K85
A K Q                                     J932
4                                              ♦ J103
♣K Q 6 3                                   ♣ J107
                             ♠ J 4
                             ♥ 7 5
                             ♦  A 9 6 5 2
                             ♣ A 9 4 2

Oyun
Kim atak eder? Ne atak eder? Güneyin atağa tutumu nedir? Güney hangi kartı verir?
Deklaran plan yaparak başlar. Kaç löve kaybedebilir? Kaç perdanı vardır? Deklaranın bir koz lövesi kaybetmesi için dışarıdaki kozların nasıl dağılması gerekir? Deklaran alıcılarını çekmeden önce koz oynamalı mıdır? Neden? Deklaran dışarıdaki son kozu çıkarmaya çalışmalı mıdır? Niye?

Konuşmalar (cevap)
·        Batı 1♠ açar.
·        Doğu 2♠ der.
·        Batıda maksimum el vardır ve 4♠ deklare eder.
·        Pas, pas pas. Kontrat 4♠ ve deklaran Batıdır.

Oyun (cevap)
·        Kuzey ♦R atak eder. Güney ♦9 ile apel verir.
·        Deklaran üç löve kaybedebilir. Dışarıdaki kozlar 3-2 dağılmışsa ve koz kontrolunu kaybetmezse üç perdanı vardır. Deklaran iki tur koz çekmeli, son kozu dışarıda bırakıp alıcılarını oynamalıdır. Son kozu da oynarsa, defans bir sürü karo alıcısını tahsil eder onun için son kozu muhafaza etmelidir.





Alıştırma On İki: Yan Rengi Sağlamak – El 4

Kartları alıp renklerine ayırın. Herkes kartlarını önüne yer gibi açsın.

Konuşmalar
Batı pas geçer. Kuzey ne ile açar?
Doğu pas geçer. Güneyde destek puanı ile toplam kaç puanı vardır? Şilem için yeterli güç var mıdır? Güney ne cevap verir?
Ondan sonra konuşmalar nasıl gelişir?
Kontrat ne olur? Deklaran kimdir?

Dağıtan: Batı
                             ♠A Q 10 8 6 4 2
                            ♥9 3
                             ♦J 5
                             ♣A 6              
♠    3                                             ♠  7
♥    J 5                                          Q 10 7 6
♦    8 6 4 3 2                                 A 10 9 7
♣   K J 10 7 2                             ♣  9 8 5 3
                               ♠K J 9 5
                              ♥A K 8 4 2
                               ♦K Q
                                ♣ Q 4

Oyun
Kim atak eder? Hangi kartı atak eder? Doğu ♦A atak ederse Batı hangi kartı verir? Neden?
Deklaran plan yaparak başlar. Deklaran kaç löve verebilir? Deklaranın kaç perdanı vardır? Deklaran fazla perdanından nasıl kurtulmayı planlar? Körler tahmin edildiği gibi dağılmışsa, deklaranın kör lövesi sağlamak için yerde kaç antreye ihtiyacı vardır? Deklaran kozlar hemen çekebilir mi?

Konuşmalar (cevap)
·        Kuzey 1♠ açar.
·        Güneyde toplam 20 detek puanı vardır, şilem oynamaya yeter. Güney 6♠ deklare eder.
·        Pas, pas, pas. Kontrat 6♠, deklaran Kuzeydir.

Oyun (cevap)
·        Doğu ♦A atak eder ve Batı ret etmek için ♦2 verir.
·        Deklaranın bir fazla perdanı vardır ve bunu yerde sağlayacağı beşinci köre defos etmeyi planlar. Bunu yapmak için yerde üç antreye ihtiyacı vardır. Deklaran dışarıya el vermeden kozları çekebilir.






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder