22 Şubat 2011 Salı

BÖLÜM 5 ANTRELERİ KORUMAK

BÖLÜM 5

Antrelere Dikkat Etmek

                                       Antreler

Antreleri Kullanmak

Defans Prensipleri

Konuşmalar – Stayman Konvansiyonu

Özet

Alıştırmalar

Örnek Eller






















Eğer deklaranın sanzatu kontratında yeterli lövesi yoksa veya koz kontratında çok fazla perdanı varsa, deklaran planın üçüncü etabına geçer: Alternatifleri değerlendir. Deklaran her renkte sağlanabilecek alıcıları veya elimine edilebilecek perdanları inceler.

Daha sonra deklaran dördüncü etaba geçer: Genel strateji, kartları oynamak için uygulanacak genel plan. Deklaran yalnız tek, tek renkleri değil genel manzarayı düşünür. Bir renk için en iyi oyun tarzı genel plana uygun olmayabilir. Deklaran mümkün olan alternatifler arasında seçim yapmak ve hangi sırada oynayacağına karar vermek durumundadır.

Fazladan alıcı sağlamak veya perdanları elimine etmek için kullanılan teknikler deklaranın belirli bir elden oynamasını gerektirir. Mesela, deklaran empas yapmak için büyük karta doğru oynamalıdır. Deklaran oyun için stratejisini belirlerken bir elden diğer ele geçmek için gerekli şartları da göz önüne almak durumundadır. Bu bölümde deklaranın bir elden diğerine geçmek için kullanılacak antre probleminin üzerinde duracağız.

ANTRELER

Oynama sırasını bir elden diğerine geçirmeye yarayan karta antre denir. Bazı ellerde deklaranın ihtiyacı olan bütün antreler vardır. Diğer hallerde deklaran antreleri kendi yaratmalıdır.

Sağlam Antreler

Bir eldeki sağlam alıcıya karşı diğer tarafta küçük bir kart varsa bu sağlam antredir. Bu şekilde deklaran alıcının olduğu tarafa geçebilir.

Şu örneklere bakalım:

YER:             A83                  Yerin ası antredir. Deklaran elden küçük bir kart
DEKLARAN: 742                  oynayıp yerin asına gidebilir.

YER:              ARD       Yerde bir sürü alıcı var ama deklaranın elinde bu
DEKLARAN:  -            renkte kart yok. Bu renk yere antre sağlamaz.
Aslında deklaran bu löveleri kullanabilmek için başka
bir renkte yere antre bulmalıdır.

YER:              ---           Deklaranın elinde küçük kartlar var ama yerde alıcı
DEKLARAN: 65           yok. Bu renk yere antre sağlamaz. Bu, koz kontratında bir yan renk ise, deklaran küçük bir kart oynayıp yere çaktırabilir. Bu şekilde, hem bir perdan elimine edilmiş hem de yere bir antre sağlanmış olur.

YER:               D53       Antrenin bir renkteki en büyük kart olması gerekmez.
DEKLARAN: AR3       Bu örnekte, as ve rua deklaranda olduğu için dam bir
                                      antre olur. Deklaran 4’ü oynayıp dam ile yere geçer. As ve rua da deklaranın eline antredir.

YER:                92                  Küçük bir kart bile faydalı bir antre olabilir.
DEKLARAN: ARDV104       Deklaran elden 4’ü oynayıp 9’lu ile yere geçer.

YER:              RDV10   Karşı elde küçük kart olması önemlidir. Yerde bir sürü
DEKLARAN:  A           alıcı var ama deklaranın elinde küçük kart olmadığı için antre yoktur.

YER:               A42       Bu çok yararlı bir renktir, zira her iki ele de antre var.
DEKLARAN: R5          Oyun sırası yerde ise küçük bir kart oynayıp rua ile ele
                                      geçebilir. Elden beşliyi oynayarak ta yerin asına geçebilir. Eğer bu rengi rakipler oynarsa, deklaran
nereden alacağına karar vermelidir. Deklaranın stratejisi ileri safhalarda hangi
elde antreye ihtiyacı olduğunu belirleyecektir. Buna göre yerden veya elden
alabilir.

Antre Yaratmak

Yerde sağlam bir antre yoksa, promosyonla, uzunlukla veya empasla antre yaratmak mümkün olabilir. Deklaran dışarıdaki büyük kartın uygun yerde olmasını veya rengin uygun dağılmasını ümit eder. Şu örneklere bakın:

YER:              RD                   Deklaranın bu renkte yere çabuk antresi yoktur ama
DEKLARAN: 84          güç ile bunu sağlayabilir. 4 oynayıp yerin damını
                                      koyunca rakipler ası alır ve rua sağlam bir antre olur.
Eğer rakipler ası almazlarsa zaten yere geçmiş olur.

YER:             R53                   Asın nerede olduğuna bağlı olarak, rua yere antre olur.
DEKLARAN: 762                  Deklaran yere doğru küçük bir kart oynar. Solundaki
                                      Rakip ası oynarsa rua yere bir antre olacaktır. As eğer solundaki rakipte ise ve o bunu oynamazsa, deklaran rua ile hemen yere geçmiş olur. Eğer as sağındaki rakipte ise, rua as ile alınır. O zaman deklaranın bu renkte yere antresi olmaz.
Benzer bir örnek te aşağıdadır.

YER:              D4          Deklaran yerin damına doğru küçük bir kart oynar. Rua
DEKLARAN: A62        deklaranın solunda ise, dam antre olur. Rua sağda ise
                                      Dam antre olmaz.

YER:               8642      Bu renkte yere hazır antre yok. Ancak dışarıdaki
DEKLARAN: AR53     kartlar 3-2 dağılmışsa, deklaran as ve ruadan sonra
                                      üçüncü bir kart daha oynayarak yere antre sağlar. Kartlar 3-2 dağılmışsa deklaranın elinde 5 (veya 3) kaldığı için 8’li antre olur.



Bir Rengi Oynarken Antreleri Muhafaza Etmek

İhtiyaç olduğu zaman antreleri korumak için daha evvel gördüğümüz prensipleri kullanın: önce kısa taraftan büyük kartı oynayın ve perdanları erkenden kaybedin.

İşte bazı örnekler:

YER:              AD98     Bir renk deklaran ile yerin arasında eşit dağılmış ise
DEKLARAN: RV63     deklaran löveleri istediği gibi oynar. Burada deklaran                             rua, vale ile başlayabileceği gibi as ve dam ile de                                              başlayabilir.
YER:               D2                  Renk dengesiz dağılınca deklaran daha dikkatli olmalı.
DEKLARAN: ARV3    Renkteki alıcıları çekerken, deklaran 3’lüyü oynayıp                              yerin damına gider: kısa taraftan büyük kart. Daha sonra yerden 2 oynanıp ele geçer ve as, rua vale çekilir. İlk turda elden büyük bir kart oynanırsa dam ile yerde kalır, daha sonra alıcıları çekmek üzere ele geçmek için başka bir renkte antreye gerek vardır.

YER:             RD103    Bu renkte löveleri sağlamak için deklaran vale ile
DEKLARAN: V2                   başlar: kısa taraftan büyük kart. Rakipler ası almazsa
                                      2’liyi oynayıp yerin büyük kartlarından birini koyar.
Deklaranın sağlanan kartları alabilmek için yerde bir antreye ihtiyacı olur. Eğer önce 2 oynayıp yerin büyük kartını koysaydı yerdeki sağlanacak kartları alabilmek için iki antreye ihtiyacı olabilirdi.

YER:              AR863   Deklaran as ve ruayı çekip üçüncü kartı oynarsa, renk
DEKLARAN: 542                  3-2 dağılmışsa yerde kalan iki kart alıcı olur. Ancak
                                      Deklaranın onlara geçmek için bir antreye ihtiyacı olur. Halbuki birinci veya ikinci löveyi boşlarsa (perdanları erken kaybet) bu renkten yere antre kalır ve alıcıları çekebilir.



ANTRELERİ KULLANMAK

Daha önceki bölümlerde bahsedilen: promosyon, uzun renkleri sağlamak, empas yapmak perdanlara çakmak ve perdanları defos etmek tekniklerini kullanmak için antreler önemlidir.








Büyük kartların promosyonu

Şu ele bir bakın. 3SA kontratı oynuyorsunuz ve Batı ♣D atak etti.

Kontrat: 3SA                ♠102
Atak ♣D                       ♥V63
                                      ♦RV1074
                                      ♣A76
                   ♠V9                               ♠D8654
                   ♥95                               ♥RD107
                   ♦A983                           ♦65
                   ♣DV1082                     ♣54
                                      ♠AR73
                                      ♥A842
                                      ♦D2
                                      ♣R93

Dokuz löveye ihtiyacınız var. Pikte iki, körde bir ve treflide iki sağlam löveniz var. Dört löveye daha ihtiyacınız var. Alternatifleri değerlendirince, karo renginden dört ekstra löve sağlama imkanı olduğu görülüyor. Planınızın dördüncü etabı genel stratejide, antrelere dikkat ederek eli nasıl oynayacağınızı planlamalısınız. Yerdeki karoları sağlamak istiyorsunuz. Bunlar sağlandıktan sonra onları çekmek için antreniz olmalı. Yerin tek antresi ♣A’tır, ilk löveyi elden ♣R ile alarak yer antrenizi muhafaza etmelisiniz. Sonra karoları elden ♦D oynayarak sağlamaya başlamalısınız. Batı ilk karo lövesini almasa da karoya devam edip sağladıktan sonra ♣A antresi ile onları çekmek için yere geçersiniz.

Uzun Renkleri Sağlamak

Kontratınızı yapmak için uzun bir rengi sağlamanız gerekince antrelerinize dikkat etmelisiniz.

Kontrat: 3SA                ♠94
Atak: ♠D                       ♥A85
                                      ♦1074
                                      ♣AR642
                   ♠DV108                        ♠6532
                   ♥V743                           ♥1096
                   ♦V963                           ♦RD
                   ♣5                                 ♣DV109
                                      ♠AR7
                                      ♥RD2
                                     ♦A852
                                      ♣873

3SA kontratında dokuz löve almanız lazım sekiz löveniz var. Pikte iki, körde üç, karoda bir ve treflide iki sağlam löveniz var. Bir taneye daha ihtiyacınız olacak. Karoda bir şans olabilir ama yedi karonuz var rakiplerde altı. Karoda löve sağlayabilmeniz için dışarıdaki kartların 3-3 dağılmış olmaları gerekir ama 4-2 olma ihtimali daha fazladır. Daha fazla ümit veren alternatif ise treflilerdir, burada sekiz kartınız var. Eğer dışarıdaki trefliler 3-2 dağılmışsa bir löve verip iki alıcı sağlarsınız. Kontratınızı yapmak için ihtiyacınız olandan bir fazla.

Yerde ♥A olunca antre probleminiz de yok gibi görünüyor ancak rehavete kapılmamalısınız. Farz edelim üçüncü trefliyi boşlamak üzere ♣A ve ♣R’yı çektiniz. Dışarıdaki trefliler 3-2 dağılmışsa bu hamle işe yarar. Yerde hala ♥A antreniz vardır. Ancak bu elde dışarıdaki trefliler 4-1 dağılmış. Yere bir kere daha ♥A ile geçip dördüncü trefliyi oynayarak son trefliyi sağlarsınız ama onu çekmek için yere geçecek antreniz kalmaz.

Bunun yerine perdanlarınızı erken verin. İlk löveyi alın ve bir trefli boşlayın. Bir löve her halükarda kaybedeksiniz. Rakipler ne oynarsa elden alıp bir daha trefli oynayın. Renk 4-1 dağılınca bir trefli daha boşlayın. Son trefli sağlanınca dokuzuncu löveyi almış olursunuz.


Empas

Empas yapmak bir elden diğer eldeki büyük karta oynamayı gerektirir. O bakımdan antreler önemli bir rol oynar.

Kontrat: 4♥                            ♠A92
Atak: ♦D                       ♥10753
                                      ♦R74
                                      ♣742
                   ♠D85                             ♠V1063
                   ♥98                               ♥64
                   ♦DV1096                      ♦A83
                   ♣953                             ♣R1086
                                      ♠R74
                                      ♥ARDV2
                                      ♦52
                                      ♣ADV

4♥ kontratında üç löve kaybedebilirsiniz. Bir pik, iki karo ve bir de trefli perdanınız var.Pik perdanı hakkında bir şey yapamazsınız ama karoda ve treflide birer perdanı önleme imkanı var gibi görünüyor. Yerde ♦R var. ♦A Batıda ise karo perdanınız bire iner. Gerçi karo damı atak edilince durum pek iç açıcı görünmüyor - ♦A’ın Doğuda olma ihtimali yüksek. Treflide, ruaya karşı iki empas yapabilirsiniz. Eğer rua Doğuda ise trefli perdanından kurtulursunuz.

Planınızı yürürlüğe koyunca, yerden iki kere ele doğru trefli oynamanız gerekiyor. Yani yere iki antre lazım. Bunlar hangi kartlar olacak? ♠A bir antredir. ♦A Doğuda ise ♦R antre olamaz. Mamafih ♥10 ikinci bir antre olarak işe yarar. Büyük kartların hepsi elinizde olduğu için ♥2 oynayıp ♥10 ile yere geçebilirsiniz. Bu da trefli empasını ikinci defa yapma imkanı sağlar.

Gene de dikkatli olmanız gerekir. Atak ♦D’dır. Farz edelim, ♦A Batıda ümit ederek yerden ♦R koydunuz. İlk löveyi Doğu ♦A ile alır. Doğu bir karo daha oynar, Batı ikinci karoyu alır ve bir karo daha oynar ve siz buna çakarsınız – ama dikkat! Buna ne ile çakacaksınız? Planınızı önceden yaptığınız için ♥2’yi yere geçmek için kullanacağınızı biliyorsunuz o bakımdan buna ♥2 ile çakamazsınız. Onun yerine ♥V ile çakın.

Şimdi rakip kozları temizlersiniz. 2-2 dağılmışlar. İyice sakladığınız ♥2 ile yerin ♥10’lusuna geçersiniz ve yerden küçük bir trefli oynarsınız. Doğu küçük bir kart verince elden ♣V koyarsınız. ♣R Batıda olmadığı için bu löveyi kazanır. Sonra ♠A ie yere geçip trefli empasını tekrar edersiniz. Trefli perdanınızı elimine etmiş oldunuz.

Bu el, oyunun başlangıcında düşünerek plan yapmanın önemini gösteriyor. İleri safhaları düşünmemiş olsanız üçüncü karoya ♥2 ile çakabilirsiniz. O zaman kontratınızı yapmanın imkanı olmazdı. Yere ikinci defa geçemediğiniz için trefli perdanınızı elimine edemezdiniz.

Perdanları Yere Çaktırmak

Perdanlara yerden çakmak isterseniz, perdanları oynamak için elinize antre olması gerekir. Ne kadar çok perdanınız varsa o kadar çok antreye ihtiyacınız vardır. Şu örneğe bakın:

Kontrat: 4♠                   ♠10853
Atak: ♣10                     ♥9
                                      ♦RV743
                                      ♣AD5
                   ♠A42                             ♠R
                   ♥R874                           ♥D1063
                   ♦965                              ♦AD108
                   ♣1098                           ♣7632
                                      ♠DV976
                                      ♥AV52
                                      ♦2
                                      ♣RV4

Üç löve kaybedebilirsiniz. Pikte iki, körde üç ve karoda bir perdanıız var. Alternatifleri değerlendirdiğiniz zaman, pik ve karo perdanlarına bir şey yapamayacağınızı görürsünüz. Üç tane kör perdanını elimine etmeye bakın. Yerde tek kör olunca onları yere çaktırabilirsiniz.

Üç kör perdanına çakmak istediğinize göre elinize üç kere antre bulmanız gerekir. Bir tanesi ♥A’tır. Diğer iki taneyi nereden bulacaksınız? As ve rua dışarıda olduğu için pikleri kullanamazsınız. Ayrıca yerdeki pikleri körlere çakmak için kullanacağınız için erkenden pik oynamamalısınız.

Bir karo boşlamayı düşünebilirsiniz ama bunu verince rakipler pikleri oynayıp yerin bazı piklerini kısaltabilirler. O zaman bütün körlere çakacak kadar pikiniz kalmayabilir. Antreleri sağlamak için en iyi renk treflidir.

Buna ihtiyacınızı oluncaya kadar antrelerinizi muhafaza edin. İlk löveyi yerden ♣A ile alın, yerin ♥9 oynayıp ♥A’ı koyun ve bir köre çakın. ♣5 oynayıp elden ♣V koyun ve bir köre daha çakın. Sonra dua ederek ♣D oynayıp elden ♣R koyun. Şimdi son körünüze çakabilirsiniz. Niye dua edin dedik? Sizde altı trefli var rakiplerde yedi. Rakiplerdeki treflilerin 4-3 dağılmış olması için dua etmelisiniz, aksi takdirde rakipler sizin bir trefli alıcınıza çakar ve kontratınızı batırır.

Trefliler tam istediğiniz gibi dağıldığı için son körünüze çaktıktan sonra kontratınız tamamdır. Koz oynayın ve rua ile ası çıkardıktan sonra kontratınızı yaparsınız. Sadece ♠A, ♠R ve ♦A’a üç el verirsiniz

Perdanları Defos Etmek

Koz kontratında perdanları elimine etmenin başka bir yolu da onları yerin alıcı lövelerine defos etmektir. Planınız buysa antrelere dikkat edin.

Şu aşağıdaki ele bakın. 2♥ partskor kontratını oynuyorsunuz ve atak ♦D’dır.

Kontrat: 2                                     ♠  A Q J 3
Atak:  Q                                         8 2
   9 4 2
♣  7 6 4 3
       N
S           E
      W
 
 

                                ♠  9 7 4 2                                           ♠  10 8 6 5
                               A 4                                           K 7 5  
 ♦  Q J 10 3                                        K 7 6
           ♣  K 9 5                                         ♣  A Q 2

                                                        ♠  K
                                                          Q J 10 9 6 3
                                                             ♦  A 8 5
♣  J 10 8

Beş löve kaybedebilirsiniz. ♥A ve ♥R dışarıda, ayrıca iki karo ve üç trefli perdanınız var. Bütün perdanlarınız hızlı olduğu için koz oynayamazsınız. Kozdan el vermeden önce iki perdanınızı elimine etmelisiniz.

Yerdeki fazla pik alıcıları bazı perdanlarınızı defos etmenize imkan sağlayacaktır ama yere antre problemi vardır. ♦A ile el tutup ♠R ile bir löve kazandıktan sonra yerin ♠A,♠D ve ♠V sini çekip perdanlarınızı defos etmek için nasıl yere geçeceksiniz?

Anahtar planınızdan gelir. Beş löve kaybedebilirsiniz o halde iki perdanı defos etmeniz yeter. Antreyi de pik rengi sağlar. ♠R’nın üzerine ♠A koyun. Bu israf gibi görünebilir ama ♠D ve ♠V oynayıp iki perdan defos etmenize imkan verir. Ondan sonra ♥A ve ♥R çıkarıp kontratınızı yaparsınız.

DEFANS PRENSİPLERİ

Deklaranın elinden veya yerden bir kart oynandığında siz ikinci olarak kart verecek iseniz. İkinci pozisyonda nasıl oynayacağınızı karar vermede size yararlı olacak bazı prensipler şunlardır.

İkinci Oyuncu Küçük

Şu duruma bakın. Siz (Batı) olarak defanstasınız ve yer solunuzdadır – deklaranın ve ortağınızın kartlarını göremezsiniz. Bir renkte gördüğünüz kartlar şunlardır.

          K 8 3
     N
S       E
    W
 
                                              
A 10 6 2                      

                                                            4
Deklaran yerin ruasına doğru 4’lüyü oynuyor. Hangi kartı vermelisiniz? Siz ikinci durumda olduğunuzdan ortağınız bu löveye son kartı oynayacaktır. Bu durumda iyi bir prensip “ikinci oyuncu küçük”tür. Fazla bir fark olmayacakmış gibi görünebilir. Siz asınız ile bir löve alacaksınız ve deklaran da büyük karta doğru oynama prensibini uyguladığından yerin ruası ile bir löve alacaktır.

Nasıl fark edeceğini görelim. Farz edelim rengin dağılımı şöyle olsun:

           K 8 3
     N
S       E
    W
 
                                               
A 10 6 2                    J 9 5

                                                         Q 7 4

Ası koyarsanız, deklaran yerden küçük bir kart verir. Daha sonra deklaran rua ile birlikte bir löve de dam ile yapar.

Bunun yerine küçük oynadığınızı düşünelim. Deklaran yerin ruasını koyar ve bir löve kazanır. Ancak, deklaran dama doğru oynayıp bir löve daha kazanmaya çalışırsa siz bunu alırsınız. Kalan büyük kartlar sizin tarafta olduğu için deklaran yalnız bir löve almış olur.

İkinci oyuncu küçük prensibinin hedefi deklaran küçük kart oynadığında büyük kart vermemektir. Yukarıdaki örnekte deklaran 4’ü oynadığında ası koyarsanız iki tane küçük kart alırsınız. Asınız ile bekleyip deklaranın büyük kartını almak daha iyidir. Dam deklaranda değil de ortağınızda olabilir ama ikinci olarak küçük oynamakla bir şey kaybetmezsiniz. Deklaran yere doğru oynayınca rua ile bir löve almaya hakkı vardır.

Ne Zaman Küçük Oynamamalı

İkinci oyuncu küçük, prensibine gözü kapalı bir şekilde uymamalıdır. Yapacak daha iyi bir şeyin yoksa o zaman iyi bir tavsiyedir. Bir çok durumda küçük koymamalısınız.

Önceki örneğimize bakalım:
           K 8 3
     N
S       E
    W
 
                                              
A 10 6 2                     ? ? ?

                                                         ? ? 4

Koz kontratına defans yapıyorsanız ve bu da yan renk isei deklaranda tek olma ihtimali vardır. Bütün dağılım şöyle olabilir:

           K 8 3
     N
S       E
    W
 
                                              
A 10 6 2                     Q J 9 7 5

                                                            4
Küçük koyarsanız, deklaran rua ile kazanır – daha sonra asınızı almaya çalışınca da deklaran çakar. Deklaran renkte bir perdan ile başladı ve hiç löve kaybetmedi. Bu gibi durumlarda konuşmalara ve diğer renklerdeki kartlarınız size yol göstermelidir. Deklaranın kartı tek olabilecek ise veya ası aldığınızda diğer renklerdeki alıcılarınızla birlikte kontratı batırabilecek iseniz körü körüne küçük oynamayın.

Emin değilseniz, küçük oynamak genellikle doğrudur. Deklaran tek kartını oynuyor olsa bile asınızı almadığınız takdirde, zararınız olmayabilir. Deklaran ruaya başka bir perdanını defos edebilir.
İlk örneğimize tekrar bakalım:

          K 8 3
     N
S       E
    W
 
                                              
A 10 6 2                     J 9 5

                                                         Q 7 4

Deklaranın elinden küçük bir kart değil de dam oynanırsa küçük kart verme zamanı değildir. Deklaranın büyük kartlarından birini as ile alma şansınız vardır ve bunu yapmalısınız. Deklaran rua ile yalnız bir löve alır. Küçük verirseniz, deklaranın damı kazanır, daha sonra yerin ruasına doğru oynar ve ikinci bir löve alır.

Bu durum, tenakuz gibi görünen başka bir prensibe girer: onörü onör ile büyütün. Buradaki fikir, deklaranın onörüne onör koyarak, sizin daha küçük kartlarınıza promosyon sağlamaktır. Bu örnekte, damı as ile büyüterek ortağınızın valesini, deklaran ruayı aldıktan sonra, alıcı haline getirirsiniz.

Asınız ile yerin ruasını değiştirecek olursanız, deklaranın damını rua ile büyütmek doğru olur:


          A 8 3
     N
S       E
    W
 
                                              
R 10 6 2                     J 9 5

                                                         Q 7 4

Deklaranın damına ruayı koyarak deklaranı löveyi kazanmak için yerden as koymaya mecbur edersiniz. Gerçekte bir onör kullanarak deklaranın iki onörünü elimine ediyorsunuz. Şimdi sizin tarafınızın valesi ve 10’lusu alıcı olurlar. (Bölüm 3 te gördüğümüz gibi deklaran, ruanın ortağınızda olduğunu ümit ederek damına doğru küçük oynamalıydı. Gerçi bu dağılımda onun yararı olmaz.)


İkinci oyuncunun küçük vermesi prensibinin uygun olmayacağı bir durum da şöyledir:

            A J
     N
S       E
    W
 
                                               
                                      K Q 10 9 2                     

                                                            4

Eğer deklaran elinden 4’lüyü oynarsa ve siz küçük verirseniz deklaran yerden valeyi koyabilir ve löveyi kazanabilir. Bunu yerine siz damı koymalı ve yerin asını çıkartmalısınız. Şimdi ruanız alıcı haline gelir ve yerin valesi löve alamaz.

Buna “onörleri ayırmak” denir. Deklaranın hak etmediği bir löveyi kazanmasını önlemek için siz, ikinci oyuncu olarak küçük vermek yerine onörlerinizi ayırırsınız.

İkinci oyuncunun küçük oynaması iyi bir tavsiyedir. Ancak, yapacak daha iyi bir şeyiniz olmadığı takdirde bunu uygulamaya dikkat edin.


DEKLARASYON – STAYMAN KONVANSİYONU

Bu serinin ilk kitabı olan Deklarasyon kitabındaki deklarasyon prensiplerini gözden geçirdikten sonra, yeni fikirlere geçip en iyi kontratı bulmak için kullanabileceğiniz bazı konvansiyonları öğrenebiliriz. Bu bölümde, 1SA açışına cevap verirken çok faydalı olan, artifisyel yahut konvansiyonel bir deklareyi göreceğiz.

Stayman Konvansiyonu

Ortak 1SA açınca cevapçı, kaptan olarak, kontratın seviyesini ve rengini kararlaştırır. Rengi seçerken, cevapçı ortaklıkta majör bir renkte “altın fit” – sekiz kart veya daha uzun- olup olmadığını bulmaya çalışır. Stayman Konvansiyonu majör renkte “altın fit” olup olmadığını bulmakta cevapçıya yardım eder.

Stayman Konvansiyonu 1SA açışa 2♣ cevabıdır. Açana dört kartlı majörü var mı diye sorar. Dört kartlı (veya daha uzun) majörü varsa açan bunu deklare eder. Dört kartlı majörü olmayınca da açan 2♦ deklare eder. 2♣ deklaresi ve 2♦ cevabı konvansiyonel deklarelerdir ve trefliler veya karolar hakkında bir anlam ifade etmezler.

Cevapçı 2♣ dediği zaman, açanın ikinci deklarelerine örnekler aşağıda verilmiştir:

♠A873                 Dört kartlı piki göstermek için 2♠ deklare edin.
♥QJ10                 
♦AQ8
♣K85

♠AK                     Dört kartlı kör renginizi göstermek için 2♥ deklare edin.
♥10973                Cevapçı renginizin iyi olup olmaması ile ilgilenmez, sadece
♦RD92                 dört kartınız olup olmadığını soruyor.
♣AD10

♠K102                 Dört kartlı minörünüz olmayınca, 2♦ deyin. Bu karolarınız
♥AK5                  hakkında bir şey söylemez. Bu konvansiyonel bir cevaptır.
♦82                      Sadece dört kartlı majör renginiz olmadığını ifade eder.
♣AD1063            Cevapçı bir daha konuşacaktır.


Cevapçıda 10 Veya Daha Fazla Puan Olunca

Cevapçının elinde 10 veya daha fazla puan olunca ortaklığın zon oynayacağını bilir. Tek sorun hangi renkte olacağıdır. Majör renkte “altın fit” varsa, çift 4♥ veya 4♠ oynar; akdi takdirde 3SA oynanır.

Altı kartlı rengi olunca cevapçı, açanın dengeli eli olduğunu bildiğinden, “altın fit” olduğunu bilir. Cevapçı o majör renkten zon deklare eder. Beş kartlı majör rengi olunca cevapçı forsing olarak 3♥ veya 3♠ deklare ederek açana üç kart varsa 4♥ veya 4♠ deklare etmesini yoksa 3SA demesini söyler. Pekiyi cevapçının elinde yalnız dört kartlı majör renk varsa? Şu ele bir bakın:

♠K764                 11 puanı ile, ortağı 1SA açınca cevapçı zon oynamak ister -
♥AJ73                  ama hangi zon? Açanda dört kartlı pik veya kör varsa o
♦62                      renkte dört oynayacaktır. Açanda dört kartlı majör renk yoksa
♣K83                            kontrat 3SA olmalıdır.

Cevapçı Stayman konvansiyonu kullanarak en iyi kontratı bulur. Cevapçı 2♣ diyerek açana varsa, dört kartlı majör rengi deklare etmesini söyler. Açan hangi majörü deklare ederse cevapçı onu dörde yükseltir. Son olarak, dört kartlı majörü olmadığını belirtmek için, açan 2♦ derse cevapçı 3SA’ya sıçrar.

Cevapçının Stayman konvansiyonunu kullanmak için iki majörde de dört kartı olmasına gerek yoktur. Farz edelim cevapçının eli şöyle olsun:

♠QJ74                  Açan 1SA deklare edince cevapçı, dört kart majörü var mı
♥93                      diye sormak için 2♣ der. Açan 2♠ derse cevapçı 4♠ deklare
♦72                      eder. Eğer açan 2♦ veya 2♥ deklare ederse cevapçı 3SA
♣AK843              deklare eder. Burada ilginç bir husus ortaya çıkar.
                            Farz edelim açanın elinde dört kör ve dört pik olsun. Cevapçı 2♣ deklare edince bunlardan birini gösterir. Açanın önce hangisini gösterdiği önemli değildir. (Bazı otoriteler önce kör deklare etmesini tavsiye ederler, bazıları pik, bazıları da iyi olan rengi) Farz edelim açan 2♥ demiş olsun. Cevapçı kör ile ilgilenmediğini belirtmek için 3SA’ya sıçrar.

Şimdi açan düşünmeye başlar: “Cevapçı niye 2♣ deklare etti de daha sonra benim körlerim ile ilgilenmedi acaba?” Cevabı, pikle ilgilenmiş olmalıdır. Açan dört kartlı piki de olunca, 2♥ üzerine cevapçı 3SA deklare edince, 4♠ deklare etmelidir. Bu şekilde çift “altın fit”i bulmuş olur.

Cevapçı, majörde fit bulmak istediği zaman 2♣ deklare etmelidir. Çift 2♣ deklaresini Stayman konvansiyonu olarak kullanmaya karar verince, cevapçı bunu trefli rengini göstermek için kullanamaz.- yoksa açan şaşırır.
Konvansiyonel bir deklarenin çift için özel bir anlamı vardır. Stayman gibi konvansiyonlar çok faydalıdır ama ortakların aynı frekansta olmaları şarttır.
Stayman konvansiyonunu kullanmaya karar verdiğinizde 1SA’ya nasıl cevap verileceğini gösteren örnekler aşağıda verilmiştir:

♠64                      2♣ deyin. Ortak 2♥ derse 4♥’e yükseltin. Açan 2♦ veya 2♠
♥9753                  deklare ederse 3SA’ya sıçrayın.
♦AQ83
♣AJ5

♠962                    3SA deklare edin. Majör renk ile ilgilenmediğiniz için 2♣
♥74                      demeyin.
♦Q72
♣AKJ86

♠AQJ93               3♠ deyin. Beş kartlı renk ile ortağınıza dört kart piki var mı?
♥K5                     diye sormanıza gerek yoktur; üç kart destek yeter. 3♠ deklare
♦J74                     etmek ortağa 4♠ ile 3SA arasında seçim yapmasını söyler.
♣1094

♠A964                 Açanda dört kart majör var mı diye sormak için Stayman, 2♣,
♥A863                 kullanın. Açan 2♥ veya 2♠ derse dörde yükseltin. Açan 2♦
♦4                        derse 3SA deklare edin.
♣Q1094

Cevapçıda 8-9 Puan Varsa

Cevapçıda davet eli olduğu zaman da majör fiti bulmak için Stayman konvansiyonu kullanılabilir. Açan 1SA deklare ettiğinde şu elleri inceleyin:

♠104                    8 puanınız olunca zon mu partskor mu oynayacağınıza karar
♥KJ83                  veremezsiniz. Açanda minimum puan varsa zon için yeterli
♦962                    puanınız olmaz. Maksimum ise, zon için yeterlidir. Cevapçı
♣A1083               2SA deklare ederek zon daveti yapabilir ama bu körde, varsa,
                            “altın fit”i bulma şansınızı engeller. Onun yerine cevapçı Stayman konvansiyonunu kullanarak başlar. Cevapçı 2♥ deklare ederek dört tane körü olduğunu belirtirse, cevapçı 3♥ deklare ederek davet eder. Açan maksimum ile 4♥ der, yoksa pas geçer. Açan 2♦ veya 2♠ deklare ederse cevapçı 2SA der. Burada da açanı maksimum ile zon deklare etmeye davet etmiş olur. Stayman konvansiyonu ile hem davet, hem de forsing elleri göstermek mümkün olur.

Başka tip bir davet elinde de Stayman konvansiyonu faydalı olur. Açan 1SA deklare ettiğinde şöyle bir eliniz varsa:

♠AJ974                9 puan ile – 8 onör puanı artı beş kartlı renk için 1 uzunluk
♥83                      puanı- cevapçı olarak açana davet yapmayı düşünürsünüz.
♦962                    Aynı zamanda pikte “altın fit” olup olmadığını da bulmak
♣K107                 istersiniz. Cevapçı 2♠ deklare edemez zira bu oynamak için
                            “signoff”tur. 3♠ de deklare edemez bu da 10+ puan gösterip forsing olur; açan ya 3SA veya 4♠ deklare edecektir.

Çözüm 2♣ Stayman ile başlamaktır. Açan 2♠ deklare ederse, 3♠’e yükseltip davet edersiniz. Açan 2♦ veya 2♥ deklare ederse 2♠ deklare edersiniz. Bu açana davet puanı (8-9) olan beş kart veya daha uzun pikleri olan el gösterir. Açan bunu nasıl bilir?  Zayıf bir el ile cevapçı 2♠ diyerek signoff yapardı. (önceden 2♣ deklare etmezdi) Kuvvetli bir el ile de (10 + puanla) 3♠ deklare ederdi. O halde cevapçıda (8-9 puan) davet eli olmalı. Dört kartlı piki olsaydı 2SA deklare ederdi. O halde cevapçıda beş veya daha uzun pik olmalıdır. Açan minimum eli varsa pas geçer, maksimum eli varsa üç tane pik ile 4♠, iki tane pik ile de 3SA deklare eder.

8-9 puan ile 1SA’ya cevapları gösteren örnekler aşağıdadır.

♠Q974                 2♣ deyin. Pikte fit bulmaya çalışıyorsunuz. Açan 2♠ derse
♥53                      3♠ diyerek davet edersiniz. Açan 2♦ veya 2♥ derse 2SA
♦KQ83                 deklare edin.
♣J103

♠1083                  2SA deklare edip açanı maksimum ile zona davet edin. Majör
♥105                    renk ile ilgilenmediğiniz için 2♣ deklare etmeyin.
♦QJ4
♣AJ863

♠10854                2♣ diyerek, ortağın majörünü bulmak için Staymanı kullanın.
♥K865                 Açan 2♥ veya 2♠ derse üçe yükseltirsiniz. Açan 2♦ derse 2SA
♦AJ5                    deklare edersiniz.
♣32

Cevapçıda 8’den az Puan Varsa

Farz edelim açan 1SA deklare etti ve sizde bu el var:

♠Q1083               4 puanı olunca cevapçı partskorda oynamak ister. Cevapçı
♥Q642                 varsa majör fitini bulmak istediği için 2♣ demeli midir? İlk
♦84                      bakışta mantıklı gibi görünüyor. Açan 2♥ veya 2♠ derse
♣753                    cevapçı pas geçer. Ya açan 2♦ derse? Cevapçı pas geçemez.
                            2♦ deklaresi karoları göstermiyor ki sadece dört kartlı majörünün olmadığını söylüyor. Cevapçı 2SA da deklare edemez, o zaman, açan davet eli (8-9 puan) olduğunu zannedecektir ve 3SA deklare edebilir. Çözüm 1SA’ya pas geçmektir.

♠K983                 7 puan ile cevapçının Stayman kullanmaya yeterli gücü yok.
♥Q64                   Deklarasyon merdiveni araştırma için mesafe bırakmıyor.
♦Q86                   Beş kartlı rengi olsa cevapçı 2♦, 2♥ veya 2♠ ile signoff
♣753                    deklaresi verirdi ama böyle bir el ile pas geçmelidir.

Ayrıca, cevapçı zayıf bir eli ve uzun trefli rengi olunca oynamak için 2♣ deklare edemez. Açan bunu Stayman zanneder.





ÖZET

Antre bir elden diğerine geçme imkanı sağlar.

Planın dördüncü etabı olan “genel strateji”ye gelince el ile yer arasındaki antrelere dikkat etmelisiniz. Alıcıları sağlamak veya perdanları elimine etmek için kullanılan:
·        Büyük kartların promosyonu.
·        Uzun renklerin sağlanması.
·        Empas yapmak.
·        Çakmak.
·        Perdanları defos etmek.
Gibi teknikleri kullanırken antreler önemlidir. Bazen belirli bir ele antre yaratmanız gerekebilir.

Defans yaparken ikinci oyuncunun küçük kart vermesi iyi bir prensiptir ama bunu körü körüne yapmamak gerekir. Mesela, büyük bir kart oynandığında sizin tarafa bir karta promosyon sağlayacaksa büyük kartı büyütmelisiniz.

Sanzatuya cevap verirken 2♣ Stayman konvansiyonunu kullanmak majör fiti bulmak için faydalıdır. Cevapçıya en iyi kontratı bulmada yardımcı olur.





















Alıştırma Bir – Antreleri görmek

Aşağıdaki örneklerin her birinde yere kaç antre vardır?

YER:                   1) AQ7       2) AK3       3) 104         4) K109      5)KQJ
DEKLARAN:          K92            5                AKQJ3        AQV32     A

                            --------         ----------       ---------        ---------        --------

Alıştırma İki – Antre yaratma

Aşağıdaki renklerde yere nasıl antre sağlayabilirsiniz?

YER:                   1) KQ6       2)K8           3)Q74         4)QJ10       5)9754
DEKLARAN:          742                     93               A82                     854            AR32

                            --------         -------          --------         --------         ---------


Alıştırma Üç – Antreleri muhafaza etmek

Bütün alıcılarınız alabilmek için aşağıdaki renkleri nasıl oynarsınız?

YER:                   1) K5          2) K8754    3)AK74      4)A7632     5)AKJ10
DEKLARAN:         AQJ6           A93          QJ2                      854             Q

                            ---------        ---------        ---------        --------         ----------


Alıştırma Dört – Antre ihtiyacını belirlemek

Aşağıdaki renklerde empas yapmak için yere kaç antre lazımdır?

YER:                   1) 85           2) 863         3) 652         4) 963         5) A63
DEKLARAN:          AQ4           AQJ            KQ3           AQ10         Q54


                            --------         ----------       ----------       ---------        ---------




Alıştırma Bir Cevap – Antreleri görmek

1)    İki – As ve Dam
2)    Bir – elinizde bir küçük kart var.
3)    Bir – 10, elinizden 3’lüyü oynayarak yerin 10’lusunu koyarsınız.
4)    Üç – Rua, 10 ve 9. Elden küçük kartları oynayıp onları 10 ve 9 ile alırsınız. Daha sonra dama Rua koyarak bir antre daha kullanılır.
5)    Hiç – Yere geçecek küçük kart yok.

Alıştırma İki Cevap – Antre yaratma

1)    Yerin rua damına doğru oynayın. As solunuzda ise iki antreniz olur.
2)    Ruaya doğru oynayın, as solunda ise bir antreniz olur.
3)    Dama doğru oynayın, solunuzdaki oyuncuda rua olduğunu ümit edin.
4)    Rengi iki kere oynayıp as ve ruayı çıkarın ve yere bir antre sağlayın.
5)    Rengi üç kere oynayın ve yerde 9’u muhafaza edin. Dışarıdaki kartlar 3-2 dağılmışsa 9 antre olur.


Alıştırma Üç Cevap – Antreleri muhafaza etmek

1)    İl löveyi rua ile alın. Daha sonra deklaranın elindeki alıcılara gelin.
2)    Ası alıp daha sonra iki elden de küçük kart verin löveyi kaybedin. Bu şekilde yerde sağlanacak uzun kartlara rua antre olarak kalır.
3)    İlk iki löveyi dam ve vale ile alın. Daha sonra yere geçin.
4)    İlk iki löveyi boşlayın ve üçüncü turda as ile yere geçin.
5)    İlk löveyi, dama as koyarak alın.


Alıştırma Dört – Antre ihtiyacını belirlemek

1) Bir                   2) İki          3) İki
4) İki                    5) Hiç (ası kullanın)









Alıştırma Beş – İkinci küçük

Aşağıdaki örneklerin her birinde, deklaran belirtilen kartı yere doğru oynadığında hangi kartı oynarsınız?
1)      YER                    2)      YER           3)      YER           4)      YER
         Q43                               AQ10                            KQ5                     A63
SİZ                                SİZ                       SİZ                       SİZ
A65                               KJ3                      AJ9                      K109
         DEKLA.                        DEKL.                 DEKL.                 DEKL.
          2                                      5                         6                          Q

-------------                      -------------             ----------------         --------------

Alıştırma Altı – Stayman konvansiyonunu kullanmak

Ortağınız 1SA açınca aşağıdaki eller ile ne cevap verirsiniz?

1) ♠ A J 7 3                   2) ♠ A 5                         3) ♠ 105                       
    K 10 8 6                              J 10 7 3                       J 3
    10 5 2                         A Q J 6                                A 8 4
    ♣ Q 8                            ♣ 9 6 3                          ♣ K Q 10 8 6 3

                  _________                   _________                    _________

4) ♠ Q 9 8 5                   5) ♠ 4 2                         6) ♠ K 8 6 3                  
    K 2                             Q J 9 7 3                     10 9 6 4
    K 10 8 6                     A 8 4                           10 5
    ♣ 9 8 4                          ♣ J 10 5                        ♣ 8 7 5

     _________                   _________                    _________

Alıştırma Beş Cevap – İkinci küçük

1) 5             2) 3             3) 9             4) Rua

Alıştırma Altı Cevap – Stayman konvansiyonunu kullanmak

1) 2♣          2) 2♣          3) 3SA        4) 2♣          5) 2♣          6) pas
Alıştırma Yedi – Staymana cevap vermek

1SA açtınız ve ortağınız Stayman olarak 2♣ dedi.  Aşağıdaki eller ile ne dersiniz?

1) ♠ K 9                         2) ♠ 9 7 4 2                   3) ♠ A J 9                     
    A Q 8 3                               A K 3                          A K 7
    J  9 4                          A J 8                          J 7
    ♣ K Q J 2                               ♣ K Q 5                        ♣ K J 10 8 2

                  _________                   _________                    _________


Alıştırma Sekiz –Staymandan sonra cevapçının ikinci konuşması

Ortağınız 1SA açtı, siz 2♣ dediniz. Ortağınız 2♥ deklare etti. Aşağıdaki eller ile ne dersiniz?

1) ♠ K 9 7 3                   2) ♠ A K 5 3                  3) ♠ Q 10            
    A J 7 4                       10 9 3                         Q J 3 2
    8 4                              J 10 8 6                                K 10 6 4
    ♣ A 5 4                         ♣ Q J                             ♣ 9 6 2

                  _________                   _________                    _________

4) ♠ A Q 7 4                  5) ♠ K J 10 7 3              6) ♠ K Q 7 6 3    
    J 2                              3                                  J 10 9 4
    6 3                              A 9 8 5                        A10 5
    ♣ Q 9 8 6                                ♣ 10 7 5                        ♣ 5

     _________                   _________                    _________

Alıştırma Yedi Cevap – Staymana cevap vermek

1) 2♥          2) 2♠           3) 2♦

Alıştırma Sekiz Cevap  –Staymandan sonra cevapçının ikinci konuşması

1) 4♥          2) 3SA        3) 3♥          4)2SA         5) 2♠           6) 4♥
Alıştırma Dokuz: Empas için antreleri kullanmak – El 1

Kartları alıp renklerine ayırın. Herkes kartlarını önüne yer gibi açsın.

Konuşmalar
Dengeli eli ve 17 puanı ile Kuzey ne açar?
Doğu pas geçer. Güneyde 10 puan var. Çift zon mu partskor mu oynamalıdır?
Güney sekiz kart majör fiti olduğunu biliyor mu? Nasıl öğrenebilir?
Batı pas geçer. Kuzey dört kartlı piki ile ne der?
Doğu pas geçer. Güney altın fiti bulunca hangi seviyede ve nerede oynamak ister? Güney ne der?
Kontrat nedir? Deklaran kimdir?
 Dağıtan      ♠ K Q 7 3
Kuzey             ♥ Q 5 2
                        ♦ 9 4
                        ♣ A K Q J
♠ A J 9                                ♠ 10 5
J 9 4                                10 7 3
Q J 10 8 3                        A 7 6
♣ 9 7 3                               ♣ 8 5 4 2
                         ♠ 8 6 4 2
                         ♥ A K 8 6
                         ♦ K 5 2
                          ♣ 10 6


Oyun

Kim atak eder? Hangi kartı atak eder?
Deklaran plan yapmalıdır.
Kontratını yapmak için en fazla kaç löve kaybetmesi lazımdır?  Deklaran iki koz lövesi kaybetmeyi nasıl önleyebilir? Hangi renk yere antre sağlar? Deklaran yerden pik oynayınca Batı hangi kartı vermelidir? Niçin?


Konuşmalar
·        Kuzey 1SA açar.
·        Çift zon oynamalıdır. Güney 2♣ deklare eder.
·        Kuzey 2♠ diyerek dört kartlı majör rengini gösterir.
·        Güney 4♠ deklare eder.
·        Kontrat 4♠ tir, deklaran Kuzeydir.

Oyun

·        Doğu ♦D atak eder.
·        Deklaranın dört perdanı vardır: gereğinden bir fazla. Kozlar rakiplerde 3-2 dağılmışsa ve as Batıda ise, koz perdanı yerden iki kere rua dama doğru oynayarak bire indirilebilir. Yere geçmek için kör rengi antre sağlar. Deklaran ilk piki oynayınca Batı, ikinci olarak küçük vermelidir. Bu elde fark etmiyor ama deklaranın işini zorlaştırır.
Alıştırma On: Alıcı sağlarken Antrelere dikkat etmek – El 2

Kartları alıp renklerine ayırın. Herkes kartlarını önüne yer gibi açsın.


Konuşmalar
Dengeli el 16 puan ile Doğu ne açar?
Güney pas geçer. Batıda 9 puan var. Nerede ve hangi seviyede oynanacağını bilir mi? Batı majör fiti bulmak ister mi? Ne cevap verir?
Kuzey pas geçer. Doğu dört kartlı majörü olmadığını ortağına nasıl söyler?
Güney pas geçer. Açanda dört kartlı majör olmadığına göre Batı zon daveti yapmak için ne der?
Kuzey pas geçer. Doğuda ortağının davetini kabul edecek kuvvet var mı? Kontrat ne olur? Deklaran kimdir?
  Dağıtan            ♠ A 9 7 2
    Doğu             ♥ 7 5
                          ♦ J 10 8 6
                          ♣ A 9 8
♠ K J 6 5                                   ♠ Q 10 3
A 8 6 3                                  K 2
9 5                                         A K Q 4
♣ J 4 2                                      ♣ Q 7 6 3
                          ♠ 8 4
                          ♥ Q J 10 9 4
                           ♦ 7 3 2
                           ♣ K 10 5




Oyun

Atağı kim yapar? Ne atak eder?
Deklaran plan yaparak başlar. Löve sağlamak için hangi renk en iyi potansiyel arz eder? Deklaran bu rengi nasıl oynamaya başlar? Kuzey deklaranı zora sokmak için ne yapar? İlk löveyi deklaran hangi elde almalıdır? Niçin?
Deklaran bir taraftan trefli oynamaya başlarsa ikinci oyuncu hangi kartı vermelidir? Niçin?













Konuşmalar (Cevap)

·        Doğu 1SA açar.
·        Batı nerede ve hangi seviyede oynanacağını bilemez. Onun için 2♣ der.
·        Doğu dört kartlı majörü olmadığını belirtmek için 2♦ der.
·        Batı 2SA diyerek zon daveti yapar.
·        Doğunun elinde maksimum puan yoktur ve pas geçer.

Oyun

·        Güney ♥D atak eder.
·        Löve sağlamak için en iyi potansiyel piktedir. Doğu ilk piki elden dam ile almaya çalışır. Kısa taraftan büyük kart.
·        Kuzey deklaranın işini zorlaştırmak için asını üçüncü tura kadar almaz.
·        Deklaran piklere antre kalması için ilk löveyi elden ♥R ile alır.
·        Deklaran bir elden trefli oynayacak olsa bir sonraki defans oyuncusu küçük kart verir. (ikinci küçük) Bu elde, böyle oynamak deklaranın ikinci trefli sağlamasını önler.
























Alıştırma On Bir: Uzun Bir Rengi Sağlarken Antreler – El 3

Kartları alıp renklerine ayırın. Herkes kartlarını önüne yer gibi açsın.

Konuşmalar
Dengeli el ve 18 puan ile Güney ne ile açar?
Batı pas geçer. 9 puan ile Kuzey hangi seviyede oynanacağını bilebilir mi? Kuzey majörde fit araştırmak ister mi? Kuzey ne cevap verir?
Doğu pas geçer. Güneyde dört kartlı majör var mıdır? Güney ne der?
Batı pas geçer. Kuzey fit buldu mu? Kuzey zon daveti yapmak için ne deklare eder?
Doğ pas geçer. Güney daveti kabul eder mi? Kontrat ne olur? Deklaran kim olacaktır?
Dağıtan: Güney
                      ♠ J 9 6 2
                      ♥ 10 4
                      ♦ 7 3
                      ♣ A K 8 6 3
♠ 8 4 3                                    ♠ Q 10 7 5
K J 5                                   Q 9 8 2
Q 10 8 6 5                            J 9
♣ J 9                                       ♣ Q 10 5
                        ♠ A K
                        ♥ A 7 6 3
                        ♦ A K 4 2
                        ♣ 7 4 2




Oyun

Kim atak eder? Atak kartı hangisi olur?

Deklaran plan yaparak başlar. Deklaran kontratını yapmak için hangi rengi sağlamayı planlar? Deklaran ne ümit eder? Sağlanan alıcılara antre olmasını deklaran nasıl garanti eder?
















Konuşmalar

·        Güney 1SA açar.
·        Kuzey hangi seviyede ve hangi renkte oynanacağını bilemez ve majör fiti bulmak ister. Kuzey, Stayman olarak 2♣ der.
·        Güney dört kartlı rengini belirtmek için 2♥ der.
·        Kuzey kör ile ilgilenmez ve 2SA deklare ederek zon daveti yapar.
·        Güneyde maksimum sanzatu açışı vardır ve 3SA deklare eder. Kontrat 3SA olur ve deklaran Güneydir.

Oyun

·        Batı ♦6 atak eder.
·        Deklaran ihtiyacı olan fazla löveleri alabilmek için trefli rengini sağlamalıdır. Dışarıdaki kartların 3-2 dağılmış olmasını ümit eder.
·        Yerde sağlanan treflilere antre olması için deklaran birinci veya ikinci trefli lövesini boşlayarak defansa verir. Bunu da erkenden yapmalıdır.

























Alıştırma On İki: El 4

Kartları alıp renklerine ayırın. Herkes kartlarını önüne yer gibi açsın.


Konuşmalar
Dengeli eli ve 15 onör puanı artı beş kartlı renk için 1 uzunluk puanı ile Batı ne açar?
Kuzey pas geçer. Doğuda zona gidecek puan var mı? Doğu majör fiti bulmak ister mi? Doğu ne der?
Güney pas geçer. Batıda majör renk var mı?  Batı ne der?
Kuzey pas geçer. Doğu hangi seviyede ve nerede oynanacağını bilir mi? Doğu ne deklare eder?
Kontrat ne olur? Deklaran kimdir?
Dağıtan: Batı
                          ♠ 10 8 4 2
                          ♥ K 3
                          ♦ 8 7 4
                          ♣ Q J 10 9                                      
♠ A K                                        ♠ Q 7 5
J 9 6 5 4                                 Q 10 8 7
10 9 5                                      K Q J                        
♣ A K 3                                     ♣ 8 6 2

                          ♠ J 9 6 3
                          ♥ A 2
                          ♦ A 6 3 2
                          ♣ 7 5 4



Oyun

Kim atak eder? Atak kartı hangisidir?

Deklaran plan yaparak başlar. Deklaran kaç löve kaybedebilir? Kaç perdanı vardır? Deklaran fazla perdanını nasıl elimine etmeyi planlar?

Deklaranın yere antresi var mıdır? Yere nasıl geçmeyi planlar? Deklaran kozları çekmeye başlayabilir mi? Niçin?














Konuşmalar

·        Batı 1SA açar.
·        Doğuda zona götürecek puan vardır ve 2♣ der. Majör fiti bulmak için Stayman konvansiyonu.
·        Evet. Batı 2♥ deklare eder.
·        Doğu 4♥ der.
·        Kontrat 4♥’dür. Deklaran Batıdır.


Oyun
·        Kuzey ♣D atak eder.
·        Deklaranın istediğinden bir fazla perdanı vardır. Trefli perdanını yerin ♠D’ına defos etmeyi planlar. Ancak o karta sağlam bir antresi yoktur. Antreyi karodan sağlamalıdır. Deklaran el tutar tutmaz ♠AR oynar ve daha sonra karo oynayarak yere antre sağlamaya girişir.
·        Deklaran kozları çekmeye başlayamaz zira o zaman defans el tutacaktır. Bir trefli daha oynarlar ve deklaranın son trefli durdurucusunu da çıkarırlar. Deklaran yere antre sağlamak için karo oynayınca da defans ♦A alıp trefli lövesini alır.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder